Ketokohan Syeikh Abdul Samad al-Falambani
Latar belakang Syeikh Abdul Samad
al-Falambani
Syeikh Abdul Samad al-Falambani dilahirkan pada tahun 1704
Masihi bersamaan tahun 1116 Hijrah, di Palembang. Terdapat tiga versi tentang
nama lengkap beliau iaitu Abdul Samad al-Jawi al-Falimbani (Ensiklopedia
Islam), Abdul Samad bin Abdullah al-Jawi al-Falimbani (sumber-sumber Melayu)
dan versi terakhir mengatakan nama lengkap beliau ialah Sayyid Abdul al-Samad
bin Abdul Rahman al-Jawi (sumber-sumber Arab). Melihat kepada susur galur
keturunan beliau, Syeikh Abdul Samad berasal daripada keturunan Arab sebelah
bapa, iaitu Syeikh Abdul Jalil bin Syeikh Abdul Wahhab bin Syeikh Ahmad
Al-Mahdani. Ayah beliau merupakan ulama yang berasal dari Yaman yang dilantik
menjadi Mufti negeri Kedah pada awal abad ke-18. Ibunya pula, Radin Rianti,
ialah wanita Palembang yang diperisterikan oleh Syeikh Abdul Jalil selepas
menikahi Wan Zainab, puteri Dato’ Sri Maharaja Dewa di Kedah.
Syeikh Abdul Samad menerima
pendidikan asas daripada ayahnya sendiri di Kedah. Setelah itu, Syeikh Abdul
Jalil menghantar kesemua anaknya untuk mendalami ilmu di pondok di daerah
Patani. Pada waktu itu, hanya Patani menjadi tempat menimba ilmu-ilmu keislaman
sistem pondok secara lebih mendalam. Antara gurunya di Patani ialah Syeikh
Abdur Rahman bin Abdul Mubin Pauh Bok. Beliau juga turut mempelajari ilmu sufi
daripada Syeikh Muhammad bin Samman di samping mendalami kitab-kitab tasawuf.
Untuk bidang tasawuf, beliau berguru pula dengan Syeikh Abdul Rauf Singkel dan
Syamsuddin al-Sumaterani yang masing-masing berasal dari Acheh. Beliau menjadi
ulama yang memiliki kepakaran dan keistimewaan dalam cabang ilmu tasawuf kerana
ilmu tersebut telah ditimba sejak kecil lagi.
Bapa Syeikh Abdul Samad menghantar
beliau ke Tanah Arab, iaitu Mekah dan Madinah, untuk membolehkannya mendalami
ilmu agama Islam. Antara teman seperguruan beliau sewaktu menuntut ilmu di sana
ialah Muhammad Arsyad al-Banjari, Abdul Wahhab Bugis, Abdul Rahman al-Batawi
dan Daud al-Fatani yang kesemuanya menjadi ulama Nusantara yang terkenal.
Walaupun tinggal di Mekah, beliau tidak pernah melupakan negeri leluhurnya,
Palembang, dan sentiasa memberikan perhatian besar terhadap perkembangan
sosial, politik dan keagamaan di Nusantara.
Peranan dan sumbangan Syeikh Abdul
Samad al-Falambani
Hasil tulisan Syeikh al-Falimbani banyak menyeru umat Islam
berjihad melawan penjajah Eropah yang ketika itu menjajah kawasan Nusantara.
Beliau turut menyebarkan ajaran-ajaran sufisme selain berperanan aktif dalam
menyelesaikan dua persoalan pokok di Nusantara iaitu dakwah Islamiyah dan
kolonialisme Barat. Menerusi dakwah Islamiyah, beliau memberi peringatan kepada
masyarakat agar tidak tejebak dengan ajaran-ajaran sesat yang menyimpang
daripada ajaran tasawuf sehingga mengabaikan syariat. Dalam menangani
kolonialisme Barat pula, beliau menghasilkan kitab Nasihah al-Muslimi wa
Tazkirah al-Mu’min fi Fadail Jihad fi Sabilillah demi meniupkan semangat jihad
kepada umat Islam di seluruh dunia.
Beliau adalah antara tokoh yang
paling menonjol dalam bidang tasawuf dengan dua buah karyanya yang terkenal dan
masih ada sehingga kini, iaitu Hidayatus Salikin dan Siyarus Salikin. Karya
besar Sayr al-Salikin ila Ibadat Rabb al-‘Alamin yang siap dikarang di Taif
pada 1778M memuatkan terjemahan Lubab Ihya’ Ulum al-Din karya Imam Al-Ghazali.
Beliau juga menyajikan sistem ajaran tasawuf yang memusatkan kepada pencapaian
makrifah kesufian melalui pembersihan batin dan penghayatan ibadah menurut
syariat Islam. Sebuah lagi karya besar beliau, Hidayah al-Salikin fi Suluk
Maslak al-Muttaqin, memperlihatkan transformasi para ulama abad ke-18 yang
mengambil langkah kembali mengikuti tasawuf sunni al-Ghazali dan meninggalkan
wahdatul wujud Ibn al-‘Arabi yang sangat berpengaruh di Acheh. Antara kitab
karangannya yang lain ialah Zahratul
Murid fi Bayani Kalimatit Tauhid 1178 H/1764 M, Risalah Pada Menyatakan Sebab
Yang Diharamkan Bagi Nikah 1179 H/1765 M, Al-‘Urwatul Wutsqa wa Silsiltu
Waliyil Atqa, Ratib Sheikh ‘Abdus Shamad al-Falimbani, Nashihatul Muslimina wa
Tazkiratul Mu’minina fi Fadhailil Jihadi wa Karaamatil Mujtahidina fi
Sabilillah, Ar-Risalatu fi Kaifiyatir Ratib Lailatil Jum’ah, Mulhiqun fi Bayani
Fawaidin Nafi’ah fi Jihadi fi Sabilillah, Zatul Muttaqin fi Tauhidi Rabbil
‘Alamin, ‘Ilmut Tasawuf, Mulkhishut Tuhbatil Mafdhah minar Rahmatil Mahdah
‘Alaihis Shalatu was Salam, Kitab Mi’raj 1201 H/1786 M, Anisul Muttaqin dan
Puisi Kemenangan Kedah.
Maklumat ini diharap berguna kepada semua pengunjung blog....
BalasPadamTerima kasih, Informasi yang sangat bermanfaat. Saya mencari kitab karangan beliau Puisi Kemenangan Kedah.
BalasPadamInformasi yang sangat bermanfaat. Saya mencari kitab beliau, Puisi Kemenangan Kedah.
BalasPadamSalam
BalasPadamKat mana saya boleh dapatkan kitab Zahratul Murid versi rumi?