Raja Ali Haji
Latar belakang Raja Ali Haji
Nama penuhnya ialah Raja Ali Haji bin Raja Ahmad dan
kadangkala dikenali sebagai Engku Haji Tua. Beliau berketurunan Daeng Bugis
ataupun raja-raja Bugis dan dilahirkan di Pulau Penyengat, Riau pada tahun
1809. Beliau dibesarkan dalam kalangan bangsawan. Ketika berusia 11 tahun, Raja
Ali Haji menunaikan fardhu haji bersama bapanya, Raja Ahmad dan tinggal di sana
selama beberapa tahun. Setelah pulang ke Riau, beliau menjadi penasihat Yamtuan
Muda Riau dalam bidang agama dan undang-undang. Ketika itu, Pulau Penyengat
menjadi pusat kebudayaan Melayu dan pusat tumpuan ilmu pengetahuan, khususnya
Islam. Beliau memiliki pengetahuan yang tinggi dalam bahasa Melayu dan Arab
serta alim dalam hal ehwal agama Islam. Raja Ali Haji terkenal sebagai ahli
tawarikh dan politik semasa hidupnya. Bakat-bakat ilmiah, sastera dan politik
yang ada pada dirinya adalah diwarisi daripada ayahnya. Sekiranya mempunyai
kelapangan, beliau akan mengarang buku dan antara anak muridnya yang terkenal
termasuklah Yang Dipertuan Muda Riau sendiri dan Syed Syeikh al-Hadi dari
Melaka (bapa novel Melayu). Beliau meninggal dunia pada tahun 1870.
Peranan dan sumbangan Raja Ali Haji
Raja Ali Haji muncul sebagai tokoh bahasa, kesusasteraan,
sejarah, politik dan juga tokoh agama yang ulung pada zamannya (Mohd.
Sharifudin Yusop dan Mohd. Lani Sobi, 1999). Sumbangan beliau terhadap
persuratan Melayu amat penting. Daya kreativitinya dan kepekaannya terhadap
permasalahan yang berlaku di sekelilingnya menjadikan beliau begitu masyhur.
Dalam bidang agama, beliau menjadi guru kepada Yamtuan Muda Riau selain
mengajarkan agama Islam kepada pembesar dan rakyat jelata. Beliau turut
menghasilkan karya-karya berteraskan Islam seperti Gurindam Dua Belas, Syair
Abdul Muluk, Syair Suluh Pegawai dan Syair Sinar Gemala Mustika Alam. Dalam
bidang sejarah pula, beliau menghasilkan dua buah kitab sastera sejarah yang
penting terutamanya bagi keturunan raja-raja Bugis iaitu Tuhfat al-Nafis dan
Salasilah Melayu Bugis dan Sekalian Raja-rajanya. Sebagai tokoh bahasa, beliau
menghasilkan pula Bustanul Katibin dan Kitab Pengetahuan Bahasa.
Ternyata Raja Ali Haji seorang
tokoh yang tiada tolok banding jika diteliti karya-karyanya yang meliputi
pelbagai bidang itu. Dalam bidang bahasa, beliaulah yang diketahui orang
pertama yang menulis tentang tatabahasa bahasa Melayu dalam Bustanul Katibin
dan cuba menyusun sebuah kamus Melayu melalui Kitab Pengetahuan Bahasa. Menurut
Wan Samsuddin Mohd. Yusoff (1976), mengenai bukunya Tuhfatul Nafis, C. Hooykaas
dan Winstedt bersependapat menyatakan bahawa sesudah sejarah Melayu, Tuhfatul
Nafis dipandang sebagai sumber terpenting dalam pensejarahan Melayu. Dalam
bidang sejarah, beliau berusaha membuat catatan sejarah yang lengkap tentang
keturunan Raja-raja Melayu dan Bugis dalam bentuk penulisan kreatif yang
terakam dalam Tuhfatul Nafis dan Salasilah Melayu Bugis dan Sekalian
Raja-rajanya. Untuk pertama kalinya juga beliau menggarap penulisannya secara
lebih realistik sekaligus mengurangkan unsur-unsur mitos, dongeng dan khayalan
dalam penghasilan karya.
Walaupun terdapat
pembaharuan-pembaharuan dalam hasil karangan beliau, Raja Ali Haji tetap
dianggap pengarang klasik. Beliau bergaul dengan sarjana-sarjana dan
pembesar-pembesar Barat, tetapi pengaruh mereka tidaklah besar. Dalam hal ini,
Raja Ali Haji berbeza dengan Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi, yang menurut
R.Roolvink dalam Mohamad Daud Mohamad (1987) telah berada di perbatasan
kebudayaan Timur dan Barat. Abdullah sudah keluar daripada lingkungan
masyarakatnya sendiri walaupun tidak secara keseluruhan. Raja Ali Haji dapat
menghargai nilai-nilai peradaban Barat, namun demikian beliau menganggap
nilai-nilai Barat tidak sesuai dengan masyarakat Melayu. Pujangga ulung ini
tetap berdiri teguh dalam lingkungan kebudayaan Melayu dan dengan keras
mempertahankan nilai-nilainya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan