LATAR BELAKANG
Syeikh
Hamzah Fansuri ialah seorang cendekiawan, ulama tasawuf, sasterawan dan
budayawan terkemuka yang hidup di antara tahun 1589 hingga 1650. Nama gelaran
yang tercantum di belakang namanya menunjukkan tempat asal beliau, iaitu
Fansur. Dalam kalangan orang Arab, Fansur merupakan gelaran kepada sebuah
tempat yang bernama Barus, iaitu sebuah kota kecil di pantai barat Sumatera
yang terletak antara kota Sibolga dan Singkel. Selain berfungsi sebagai
pelabuhan, Barus atau Fansur juga menjadi pusat pendidikan Islam yang
melahirkan ramai ulama terkenal. Ibu bapa Hamzah meninggal dunia ketika beliau
masih kecil. Suasana dan keadaan ini mendorong beliau untuk memencilkan diri
dan mengembara dari sebuah negeri ke negeri yang lain. Pengembaraannya ke
serata negeri bukan sekadar mencari ilmu dan pengalaman hidup, malah berusaha
untuk mencari bukti kewujudan Tuhan. Beliau mengembara ke seluruh pelosok dunia
seperti Jawa, Tanah Melayu, India, Parsi dan Tanah-tanah Arab. Sekembalinya ke
Barus, beliau menjadi guru agama di Acheh semasa pemerintahan Sultan Alauddin
Riayat Shah yang terkenal dengan gelaran Shah Alam, iaitu Sultan Acheh. Salah
seorang pelajar beliau yang terkenal ialah Syamsuddin Al-Sumatrani. Hamzah
pernah menjadi penasihat Sultan Acheh dan banyak membantu Sultan dalam urusan
pentadbiran negeri. Kemasyurannya dalam kalangan ulama dan sarjana Islam di
Nusantara sudah tidak asing lagi. Beliau diakui seorang pujangga Islam yang
sangat terkenal semasa hidupnya dan sehingga kini namanya menghiasi
lembaran-lembaran sejarah kesusasteraan Melayu dan Indonesia. Namanya tercatat
sebagai tokoh besar dalam perkembangan Islam di Nusantara semasa abadnya
sehingga ke hari ini.
KARYA-KARYA SYEIKH HAMZAH FANSURI
Hamzah
Fansuri telah menghasilkan karya yang cukup banyak. Karya-karya beliau digubah
dalam bentuk puisi dan prosa yang menyorot persoalan keagamaan dan falsafah
yang mendalam yang memancarkan kegemilangan bahasa Melayu di tempat yang tinggi
dan unggul (Talib Samat, 1993). Namun begitu, karya-karyanya beserta karya anak
muridnya, Syamsuddin al-Sumaterani telah dibinasakan, iaitu dibakar berdasarkan
perintah Sultan Iskandar Sani. Tindakan membakar karya-karya beliau dipengaruhi
oleh mufti dan penasihat agama di istana Sultan pada masa itu, Syeikh Nuruddin
al-Raniri. Pada waktu itu, cuma sedikit karyanya yang dapat diselamatkan.
Antara syair beliau yang sampai kepada kita pada hari ini ialah:
i.
Syair Burung Pingai
ii.
Syair Perahu
iii.
Syair Dagang
iv.
Syair Ikan Tongkol
v.
Syair Sidang Faqir
vi.
Syair Pungguk
vii.
Ruba’i Hamzah al-Fansuri
Ketokohan Hamzah Fansuri bukan sahaja terletak kepada
keterampilannya mencipta syair yang berunsur mistik, tetapi juga sebagai
penulis prosa dan buku agama. Karyanya mengupas persoalan keagamaan khususnya
bidang tasawuf, mantik, ilmu fiqah dan sebagainya yang memancarkan fahaman
Wahdatul Wujud yang diyakininya. Antara hasil karangannya yang berbentuk kitab
ilmiah ialah:
i.
Syarab Al-‘Asyiqin (Minuman Orang yang
Berahi)
ii.
Asrar Al-‘Arifin Bayan Ibn al-Suluk wa
al-Tawhid (Rahsia Orang yang Bijaksana)
iii.
Al-Muntahi
iv.
Zinat al-Muwahidin (Perhiasan Sekalian
Orang yang Mengesakan)
Hamzah
Fansuri seorang yang berpengetahuan tinggi dan menguasai bahasa Arab dan Parsi
menulis karyanya dalam bahasa Melayu dengan memasukkan kata-kata Arab untuk
memperkayakan perbendaharaan bahasa Melayu. Hal ini memudahkan golongan yang
tidak mengetahui bahasa Arab dapat memahami karya-karyanya yang mengajak
manusia berfikir secara serius tentang tentang ilmu ketuhanan (tauhid) dan tasawuf
yang sukar ditafsir oleh orang-orang biasa.
SUMBANGAN SYEIKH HAMZAH FANSURI
Syeikh
Hamzah Fansuri bukan sahaja seorang ahli sufi dan penyair terkemuka, bahkan
juga seorang perintis dan pelopor dalam perkembangan kebudayaan Islam.
Sumbangannya boleh dilihat dalam bidang kerohanian, keilmuan, falsafah, bahasa
dan sastera. Beliau dikatakan seorang intelektual yang berani pada zamannya
kerana kritikannya yang tajam. Beliau mengkritik perilaku politik dan moral
raja-raja, golongan bangsawan dan orang-orang kaya pada ketika itu.
Dalam
bidang keilmuan, beliau mempelopori penulisan risalah tasawuf atau keagamaan
yang bersifat ilmiah. Sebelum karya-karyanya muncul, masyarakat Islam ketika
itu mempelajari ilmu-ilmu agama, tasawuf dan sastera melalui kitab-kitab yang
ditulis dalam bahasa Arab.
Dalam
bidang sastera, beliau mempelopori penulisan puisi-puisi falsafah dan mistik
bertemakan Islam. Ketinggian falsafah yang terkandung dalam bait-bait puisinya
sangat sukar ditandingi oleh penyair lain yang hidup sezaman atau sesudahnya.
Beliaulah orang pertama yang memperkenalkan syair Melayu yang bercirikan puisi
empat baris dengan pola rima akhir a-a-a-a. Jika diteliti daripada struktur
syair yang diperkenalkan oleh Hamzah Fansuri, syair beliau seolah-olah merupakan
kesepaduan antara ruba’i Parsi dan pantun Melayu. Seperti juga pantun dan
ruba’i, syair ialah puisi empat baris yang terdiri daripada dua misra’ atau
pasangan. Namun, syair berbeza daripada pantun kerana syair tidak mempunyai
pembayang dan isi.
Dalam
bidang kebahasaan, sumbangannya dapat ditelusuri dalam syair-syair dan
risalah-risalah tasawuf yang sangat besar jasanya dalam proses Islamisasi
bahasa Melayu. Islamisasi bahasa adalah sama dengan Islamisasi pemikiran dan
kebudayaan. Syair-syairnya tidak hanya memperkaya perbendaharaan kata bahasa
Melayu, tetapi turut menggabungkan konsep-konsep Islam dalam pelbagai bidang
kehidupan dalam sistem bahasa. Karya-karya sufisme yang terzahir dalam
syair-syairnya telah mengubah perspektif dan fungsi sastera ini. Kesannya, satu
dimensi baharu untuk memahami kehidupan dan keindahan diperkenalkan. Melalui
hasil tulisannya, beliau memberi penjelasan sebab manusia harus mencari Tuhan
dan memberi garis petunjuk untuk mencari Tuhan.
HAMZAH FANSURI DAN ALIRAN WAHDATUL WUJUD
Hamzah
Fansuri dikesan menganut fahaman tasawuf yang terkenal dengan nama Wujudiyah,
iaitu satu aliran yang menganggap alam semesta ini adalah sebahagian daripada
Tuhan, dan alam ini adalah manifestasi daripada kewujudan Tuhan yang mutlak.
Fahaman ini tersebar luas di Timur Tengah terutama di Iraq dan Parsi. Di
Nusantara, fahaman ini disebarkan oleh Hamzah Fansuri dan pelajarnya,
Syamsuddin al-Sumaterani. Hamzah menemui fahaman ini sewaktu mengembara ke
Mekah, Madinah dan Baghdad.
Fahaman
Wahdatul Wujud ini ditentang habis-habisan oleh Syeikh Nuruddin al-Raniri
sehingga kerajaan Acheh ketika itu bertindak membakar kitab-kitab beliau.
Walaupun kitab-kitabnya banyak yang musnah, namun ajaran Wujudiyah Hamzah tidak
dapat dihapuskan sepenuhnya.
Terharu...merinding
BalasPadam