Abdullah Munsyi
Latar belakang Abdullah Munsyi
Abdullah Munsyi dilahirkan
pada tahun Masihi 1796, bersamaan tahun Hijrah 1211, di Kampung Masjid atau
juga dikenali sebagai Kampung Pali oleh masyarakat Keling. Beliau merupakan
anak bongsu daripada empat adik-beradik seibu sebapa. Ketiga-tiga abangnya
telah meninggal dunia sewaktu masih kecil. Beliau berasal daripada keturunan
India dan Arab. Ayah beliau bernama Abdul Kadir adalah anak tunggal Muhammad
Ibrahim dan Peri Achi. Moyang beliau merupakan seorang yang berketurunan Arab
Yaman (Shellabear, 1947). Abdul Kadir telah mendapat pendidikan yang sempurna
sejak kecil dan pernah memegang jawatan yang penting iaitu sebagai Syahbandar
serta utusan Inggeris kepada negeri-negeri Melayu seperti Lingga, Riau, Pahang,
Terengganu, Kelantan dan Palembang. Selain itu, Abdul Kadir juga pernah menjadi
jurubahasa dan jurutulis.
Semasa bapanya berniaga di luar negeri
Melaka iaitu di Siak, Abdullah tinggal bersama neneknya Peri Achi yang bertugas
sebagai seorang guru besar di Kampung Pali. Walaupun Abdullah dimanjakan oleh
neneknya, beliau dibesarkan dalam situasi yang mementingkan pelajaran. Hal ini
terbukti kerana ketika beliau berusia tujuh tahun, Abdullah telah diberikan
permainan kalam resam dan papan loh. Oleh itu, beliau lebih cepat pandai
menulis dan membaca berbanding dengan kanak-kanak lain.
Sewaktu kedatangan Stamford Raffles
dari Syarikat Hindia Timur ke Melaka, Abdullah telah diambil sebagai kerani, penterjemah
dan jurutulis kepada pihak Inggeris. Tugas ini dilakukan bersama-sama dengan
bapa saudaranya, Ismail Lebai dan Muhammad Latif. Sikap Abdullah yang dedikasi
telah menyebabkan beliau disegani oleh orang-orang Inggeris. Abdullah telah
dilantik menjadi guru bahasa Melayu kepada askar-askar sepoy Hindustan dan
beberapa orang paderi seperti W.Milne dan C.H. Thomsen manakala beliau pula
mempelajari bahasa Inggeris daripada mereka. Gelaran “munsyi” diperolehi
daripada mereka yang pernah belajar bahasa Melayu dengannya. Beliau juga
bertanggungjawab menterjemahkan sebahagian kitab Injil ke dalam bahasa Melayu.
Abdullah telah mendirikan rumahtangga
dengan seorang wanita berperanakan India sepertinya ketika berusia 34 tahun.
Beliau telah dikurniakan seorang anak perempuan bernama Siti Lela. Abdullah
telah meninggalkan keluarganya di Melaka untuk meneruskan pekerjaannya di
Singapura. Selepas kematian anak perempuan dan isterinya, beliau membawa anak
lelakinya ke Singapura. Abdullah meninggal dunia pada tahun 1854 di Juddah
sewaktu ingin menunaikan haji.
Peranan dan Sumbangan dalam Penulisan
Abdullah mempunyai pengalaman
yang luas dalam bidang penulisan. Beliau pernah bekerja sebagai guru bahasa,
wartawan, sejarahwan, penterjemah dan sebagainya (Ismail Yusoff, 2008).
Pengkaji sejarah berpendapat bahawa pemisahan antara Sastera Melayu Lama dengan
Sastera Melayu Baru berlaku selepas tahun 1800, pada abad ke-19 iaitu setelah
munculnya karya-karya Abdullah Munsyi yang membawa unsur-unsur baru dalam
Sastera Melayu.
Kejayaan Abdullah dalam bidang
penulisan banyak didorong oleh faktor persekitaran seperti kehidupan keluarga,
keadaan sosio-politik selain bakat semulajadi yang dimilikinya. Sebagai seorang
yang lahir dalam keluarga elit yang mementingkan ilmu, beliau mempunyai imej
yang tinggi di mata masyarakat. Hal ini disebabkan nenek dan ayahnya sangat
rapat dengan bidang pendidikan yang kurang dititikberatkan oleh masyarakat pada
zaman tersebut. Corak kehidupan dan gaya hidup bapanya telah merapatkan
hubungannya dengan pihak Inggeris. Hal ini telah membolehkan Abdullah diberi
kesempatan untuk menyertai rombongan ke Kelantan bagi mendapatkan kembali kapal
dagang Singapura yang ditahan pada 1937.
Abdullah
Munsyi telah menghasilkan banyak karya yang bermutu seperti Syair Singapura
Terbakar (1830), Dawaiy- Kulub (1838), Kisah Pelayaran Abdullah ke Kelantan
(1938), Kitab Adat Segala Raja-Raja Melayu dalam Segala Negeri (1838), Hikayat
Abdullah bin Abdul Kadir (1849) dan Kisah Pelayaran Abdullah ke Juddah (1854).
Beliau juga menghasilkan karya terjemahan Hikayat Pancatanderan dan menyunting
Sejarah Melayu. Karya-karya beliau ada yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa
asing.
Karya-karya yang telah dihasilkan oleh
beliau membawa unsur-unsur pembaharuan dalam lapangan sastera Melayu. Dua buah
karya agungnya iaitu Hikayat Abdullah dan Kisah Pelayaran Abdullah ke Kelantan
merupakan cerminan kepada situasi yang berlaku dalam masyarakat. Abdullah
melaporkan perkara yang benar-benar terjadi dan tidak memasukkan unsur khayalan.
Hikayat Abdullah yang berbentuk autobiografi memuatkan pengalaman hidupnya
bersama orang-orang Inggeris dan mengandungi kritikan terhadap orang Melayu,
raja-raja Melayu dan undang-undang Timur yang sebelumnya tidak pernah disentuh
oleh golongan penulis.
Kisah Pelayaran Abdullah ke Kelantan
pula dapat dianggap sebagai dokumentasi sejarah yang ditulis berdasarkan
pemerhatian semasa. Beliau telah mengupas aspek politik, ekonomi, sosial dan
kebudayaan masyarakat Melayu di Pahang, Kelantan dan Terengganu. Aspek yang
mendapat perhatian di mata beliau ialah kemunduran orang-orang Melayu, soal
pelacuran di Kelantan, kezaliman raja dan sebagainya.
Beliau berpendapat kemunduran
orang-orang Melayu berpunca daripada sikap raja dan golongan bangsawan yang
mengambil kesempatan terhadap ketaatan rakyat kepada mereka. Di Kelantan,
rakyat berfungsi untuk memberi khidmat kepada raja dan kerabatnya sahaja
sehingga tiada masa untuk bekerja. Malah kadang-kadang harta yang dimiliki oleh
mereka turut dirampas oleh raja. Di Terengganu, beliau mengkritik sistem
perhambaan dan adat atau pantang larang yang dikenakan agar tidak menyamai
golongan pemerintah. Namun, beliau berasa hairan kerana tiada pula adat yang
melarang rakyatnya hidup dalam kedaifan dan kehinaan.
Selain
itu, beliau juga lantang mengkritik rakyat di Pahang yang malas bekerja
sehingga keluasan kawasan yang dimiliki tidak dimanfaatkan dengan
sebaik-baiknya. Beliau juga berasa hairan kerana tiada guru yang dapat memahami
maksud ayat yang diujarkan oleh mereka. Sikap orang Melayu yang ganjil pada
pandangannya juga turut dikritik. Beliau mengecam orang Melayu yang malas
berusaha, suka bersabung ayam, meletakkan tanggungjawab mencari nafkah di bahu
perempuan dan suka memakan makanan yang tidak berkhasiat seperti pekasam,
tempoyak, ikan asin, jering, petai dan lain-lain.
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
BalasPadamIlmu yang menarik. Boleh saya tahu adakah perkembangan abdullah munsyi dalam bidang pendidikan adalah sama dengan sumbangan beliau?
BalasPadam