Definisi Undang-undang Adat
Istilah adat sering menimbulkan
kekeliruan atau salah faham, malah kerap dianggap sebagai kelaziman, kebiasaan
dan tradisi. Perkataan adat merupakan istilah yang diambil daripada bahasa Arab
dan sudah diterima oleh masyarakat umum. Menurut Abdullah Siddik (1975), di
Indonesia dan Malaysia perkataan adat telah dikenali oleh rakyatnya dan dipakai
secara tersendiri mahupun dalam kata majmuk: adat istiadat. Hazairin dalam
Abdullah Siddik telah memberikan pengertian adat sebagai renapan kesusilaan
dalam masyarakat. Definisi ini bertepatan kerana beliau mendasarkan takrifnya
kepada kesusilaan. Haji Mohd. Din Ali dalam Othman Ishak (1997) menerangkan
pengertian adat sebagai institusi dalam mana undang-undang dan kebiasaan
mengatur sosial, politik dan corak perlembagaan bagi pemerintah hari itu.
Undang-undang itu adalah melahirkan pepatah-pepatah yang sangat lama dan
bernilai.
Undang-undang Adat atau dikenali juga sebagai Hukum Adat
pula ditakrifkan sebagai hukum yang lazimnya tidak bertulis, sesuai dengan
timbulnya Undang-undang Adat itu dari pernyataan secara langsung rasa keadilan
dan kepatutan yang hidup di sanubari rakyat dan masyarakat. Falsafah
Undang-undang Adat mengkehendaki setiap anggota masyarakat bekerjasama antara
mereka untuk menjaga kerukunan dalam masyarakat. Kepentingan bersama lebih
dipentingkan berbanding kepentingan individu. Dengan sedemikian, Kepala atau
Ketua Masyarakat Hukum Adat bukan menjadi raja dengan sendirinya tetapi sebagai
satu kesatuan dengan rakyatnya yang bertanggungjawab memelihara kedamaian dalam
masyarakat atas dasar musyawarah:
Buruk dibaiki, kusut diselesaikan
Kusut benang, cari hujung dan pangkal
Kusut rambut, ambil minyak dan sikat
Selain itu, falsafah
yang terkandung dalam Hukum Adat ialah tidak mengenal istilah kalah menang
dalam musyawarah. Hal ini disebabkan hukum tersebut menekankan perpaduan dari
prinsip kebebasan yang memperhatikan sepenuhnya kaedah-kaedah susila dengan
prinsip taat kepada kebulatan kehendak dari masyarakat. Gabungan kedua-dua prinsip ini menjadi tunjang dalam kehidupan
masyarakat Hukum Adat.
Pembahagian
Hukum Adat
Semua bangsa membawa
bersama-sama undang-undang adat masing-masing dan sehingga kini walaupun telah
banyak perubahan, undang-undang adat ini masih hidup dan diikuti. Undang-undang
adat yang utama terbahagi kepada dua jenis yang utama iaitu Adat Temenggung dan
Adat Perpatih. Perincian terhadap perbezaan kedua-dua adat ini dinyatakan dalam
Jadual 1.
Perbezaan Adat Temenggung dan
Adat Perpatih
Adat Temenggung
|
Adat Perpatih
|
Dikembangkan oleh Datuk Ketemenggungan.
|
Dikembangkan oleh Datuk Perpatih Nan Sebatang.
|
Diamalkan di semua negeri kecuali Negeri Sembilan dan daerah Naning di
Melaka.
|
Diamalkan di Negeri Sembilan dan daerah Naning di Melaka.
|
Bersifat patrimonial (mementingkan lelaki).
|
Bersifat matrimonial (mementingkan perempuan).
|
Perkahwinan
dibenarkan dengan sesiapa sahaja asalkan tidak melanggar hukum syarak.
|
Perkahwinan sesama suku tidak dibenarkan kerana dianggap bersaudara.
|
Adat Temenggung
bersifat autokrasi (kuasa mutlak).
|
Adat Perpatih
bersifat demokrasi.
|
Berunsur pembalasan dan undang-undangnya lebih tegas.
|
Undang-undang
jenayah lebih bersifat pemulihan untuk menyedarkan masyarakat.
|
Harta milik keluarga.
|
Harta milik
individu.
|
Jadual 1
Ciri-ciri Adat
Temenggung
Berdasarkan Jadual 1, terdapat
perbezaan yang ketara antara Adat Perpatih dan Adat Temenggung. Dalam Sejarah
Melayu, adat yang diamalkan ialah Adat Temenggung yang berasal daripada
Palembang, Sumatera. Adat ini kemudiannya diresapi dengan pengaruh agama Islam
dan hukum syarak bermazhab Shafie. Adat Temenggung digunakan di Melaka semasa
zaman Kesultanan Melayu Melaka sebelum berkembang di negeri-negeri taklukan
Melaka. Sebagai contoh Undang-undang
Johor yang diamalkan di Johor dan Kedah, Undang-undang Pahang dan Undang-undang
99 Perak di Perak merupakan undang-undang yang diaplikasikan daripada
Undang-undang Laut Melaka dan Hukum Kanun
Melaka yang juga tercatat dalam teks
Sejarah Melayu. Undang-undang Laut Melaka berkaitan hukum dan peraturan di laut
yang mengandungi tatacara dan undang-undang pelayaran serta penggunaan kapal
manakala Hukum Kanun Melaka pula berkaitan hukum dan peraturan hal ehwal di
daratan.
Menurut Othman Ishak (1997), Adat Temenggung terutama
berhubung dengan adat istiadat dan kekuasaan raja, iaitu sistem pertabalan raja
dan memuliakan sultan atau raja, serta kedaulatan raja dan pegawai-pegawainya
ke atas rakyat mereka. Adat Temenggung juga berhubung dengan sesetengah perkara
sivil dan jenayah. Adat ini tidak banyak membicarakan sistem pusaka, meskipun
dalam banyak bahagian ia mengatur sesetengah peraturan tentang milik harta.
Adat Temenggung merupakan sistem yang kukuh berterusan dan berkaitan.
Selain itu, Adat Temenggung juga menggariskan bahawa
sekiranya orang dagang atau orang luar meninggal dalam sebuah negeri asing,
semua hartanya mesti diserahkan kepada penghulu mukim atau kepada pemerintah
negara. Menurut adat ini juga, sekiranya ia mati tanpa meninggalkan sebarang
harta, menjadi kewajipan kepada penghulu atau pemerintah untuk menguruskan
perbelanjaan pengkebumian dan jenazah.
Berhubung
dengan pengambilan anak angkat, adat ini tidak memerlukan sebarang perbuatan
istimewa tentang upacara untuk menjaga anak angkat. Masyarakat Temenggung tidak
terikat dengan adat dalam perkara ini dan dengan senang dapat memelihara mereka
sebagai anak-anak mereka sendiri. Lazimnya, hal ini sering menyebabkan
pertelingkahan timbul kerana ibu bapa angkat akan memberikan harta pusaka
kepada anak angkat semasa hayat mereka lagi. Dalam aspek wasiat, masyarakat
Temenggung tidak mempunyai masalah untuk menurut adat kerana kebanyakan mereka
menerima prinsip-prinsip pusaka undang-undang Islam.
Menurut Tome Pires dalam Ahmad Ibrahim (2009), jika
dilihat daripada tahap kemodenan, undang-undang jenayah dalam negeri-negeri
yang mengutamakan keturunan lelaki, ia dianggap jahil, tidak tersusun dan
golongan yang pilih kasih, iaitu tiga daripada kekurangan yang paling dikutuk
dalam mentadbirkan keadilan. Hal ini disebabkan Pires melihat undang-undang
adat yang diamalkan semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka sangat tegas dan
keras, namun ketegasan tersebut akan dikecualikan apabila melibatkan golongan
yang mempunyai kedudukan dan autoriti dalam sistem pemerintahan. Karya agung
Sejarah Melayu dan ikhtisar undang-undang lain selain Hukum Kanun Melaka dan
Undang-undang Laut Melaka jelas menunjukkan kebenaran perkara ini.
Dalam undang-undang Adat Temenggung, keadilan kepada
wanita memiliki ciri pemulihan. Perkara ini dapat dibuktikan dari aspek
perkahwinan. Sebagai contoh, orang kampung di Sungai Perak mematuhi peraturan mengenai perceraian.
Adat Temenggung telah menetapkan bahawa separuh daripada tanah yang diperoleh
semasa perkahwinan akan diserahkan kepada isteri, sekiranya isteri turut
mengerjakan sepanjang perkahwinan dan satu pertiga jika dia tidak membantu.
Peraturan ini telah diperakui dan diamalkan secara umum dalam Persekutuan.
Adat Temenggung juga meninggalkan warisan dari aspek
amalan jual beli. Sebagai contoh, seorang sipiutang Melayu akan menerima
keuntungan atau sebahagian daripada keuntungan tanaman yang digadaikan.
Keuntungan tersebut tidak boleh digantikan dengan wang yang dipinjam tetapi
hanya dapat dilangsaikan melalui keuntungan gadaian. Peraturan yang ditetapkan dalam undang-undang
adat mengkehendaki tanah itu dipindahmilikkan kepada pemiutang untuk sementara
waktu.
Pelaksanaan Adat Temenggung dalam Sejarah Melayu
Sejarah Melayu sebagai naskhah karya agung memaparkan
ciri undang-undang yang berlandaskan Adat Temenggung. Pelaksanaan undang-undang
adat ini dapat dilihat dalam beberapa aspek.
Aspek Pemerintahan
Sejak kewujudan sistem kesultanan di Melaka, bilangan
pengunjung dan rakyat di Melaka semakin bertambah. Menurut Muhammad Yusoff
Hashim (1989), pada awal pemerintahan Iskandar Syah, masyarakat Melaka yang
berjumlah lebih daripada satu ribu orang dengan cepat meningkat menjadi lebih
kurang empat ribu orang semasa pemerintahan Sultan Alauddin dan menjadi 190 000
orang sebelum Portugis menyerang Melaka. Sejarah Melayu secara umum mendakwa
keadaan ini,
“...maka negeri Melaka pun makin makmurlah
lagi dengan ramainya”.
Kehadiran
berbagai-bagai bangsa dan suku ini telah menyebabkan wujud 84 jenis bahasa yang
dipertuturkan oleh anggota masyarakatnya. Bahasa Melayu berperanan sebagai
bahasa perantaraan yang menjadi bahasa kebudayaan, kesusasteraan dan digunakan di
istana dan luar istana dan bahasa rasmi untuk surat-menyurat dalam hubungan
diplomatik. Hal ini telah mendorong kewujudan kelas-kelas tertentu yang
mempunyai peranan dalam masyarakat.
Pengelasan
dalam sistem masyarakat ini bermula daripada tradisi dan kepercayaan serta
persetiaan antara Sang Sapurba dan Demang Lebar Daun di Palembang yang tercatat
dalam Sejarah Melayu. Persetiaan tersebut diwakili oleh Sang Sapurba yang
melambangkan golongan pemerintah manakala Demang Lebar Daun pula sebagai rakyat
yang diperintah. Kewujudan golongan yang
memerintah dan diperintah tidak dapat dielakkan dalam sistem masyarakat yang
kompleks.
Pihak
pemerintah yang tertinggi ialah raja dan dikenali sebagai Sultan atau Yang
Dipertuan dengan penggunaan kata ganti nama baginda atau ‘duli tuanku’.
Ketaatan kepada sultan amat diutamakan dalam segala urusan sehingga wujudnya
ungkapan “pantang anak Melayu derhaka pada sultan”. Selain raja, golongan
kerabat raja juga menduduki tempat teratas dalam strata sosial masyarakat di
Melaka. Golongan ini lazimnya menjawat jawatan yang penting dalam pentadbiran
seperti Bendahara dan sebagainya. Ini diikuti pula oleh kelas pentadbir yang
terdiri daripada pembesar-pembesar, disusuli oleh rakyat yang merdeka dan
menjadi hamba. Golongan intelek dan alim ulama wujud dalam kalangan pembesar
dan rakyat yang merdeka. Bilangan mereka amat sedikit tetapi mempunyai fungsi
yang penting dalam masyarakat. Dalam kalangan rakyat yang merdeka juga wujud pedagang
dan saudagar yang kaya-raya yang terdiri daripada nakhoda.
Perbezaan
kedudukan dan taraf anggota masyarakat ini juga ditentukan berdasarkan pola
demografi. Sejarah Melayu menjelaskan bahawa raja dan kaum kerabatnya tinggal
di atas bukit yang amat strategik dari
segi pandangan ke arah laut dan pertahanan. Pembesar-pembesar Melayu bertumpu di
sekitar lereng bukit berdekatan dengan istana raja selain mempunyai kampung
masing-masing. Terdapat juga rakyat yang tinggal di kaki bukit dan di seberang
sungai berhadapan dengan bukit. Orang Laut mendiami kawasan tepi pantai
manakala rakyat kebanyakan tinggal di perkampungan yang berselerak di sana sini
serta di bahagian utara Melaka. Saudagar yang kaya- raya tinggal di bahagian
utara tebing Sungai Melaka yang dikelilingi oleh kebun bunga dan buah-buahan.
Golongan masyarakat peribumi kelihatan mendominasi
pemerintahan, hal ehwal pentadbiran dan sosiopolitik Melaka. Golongan ini
dianggotai oleh aristokrat Melayu yang terdiri daripada anggota kelas kerabat
dan pentadbir yang bukan kerabat. Hal ini diperkukuh lagi dengan konsep
‘daulat’ dan ‘derhaka’ yang melambangkan kekuasaan seorang raja. Daulat
dihubungkan dengan konsep spiritual dan kepercayaan tradisi tentang derhaka.
Dalam konteks ini, sesiapa yang mengingkari perintah raja telah dianggap
menderhaka. Golongan yang melanggar perintah raja akan ditimpa ‘tulah’ yang
dikaitkan pula dengan daulat raja. Konsep tulah ini dapat dilihat dalam Sejarah
Melayu yang menyatakan bahawa Sang Rajuna Tapa, iaitu Penghulu Bendahari kepada
Raja Iskandar di Singapura telah ditimpa tulah dengan menjadi batu, kerana
bersubahat dengan orang Majapahit untuk menyerang negeri Singapura. Sejarah
Melayu juga memberitahu perkataan ‘derhaka’ sering disebut apabila timbul
kecenderungan untuk menentang atau mengingkari titah raja. Dalam konteks ini,
pihak yang gigih mempertahankan konsep ini ialah golongan pembesar-pembesar
Melaka sendiri, terutama Bendahara. Kepercayaan kepada konsep daulat dan
derhaka telah membolehkan raja berkuasa secara mutlak terhadap rakyat yang
berada di bawah pemerintahan baginda.
Aspek Pewarisan Takhta
Jawatan Raja Muda tidak jelas kewujudannya dalam sistem
Kesultanan Melayu Melaka. Hal ini disebabkan pengganti raja lazimnya dilantik
apabila seorang raja hampir mangkat. Tradisi sejarah Melaka menunjukkan bahawa
seorang raja baru yang dilantik ialah putera raja yang mempunyai pertalian
darah sama ada secara langsung atau tidak dengan Bendahara. Sebagai contoh,
Sultan Mansor beribukan anak Bendahara Seri Amar Diraja. Selain itu, anak
gahara juga tidak semestinya dapat mewarisi takhta kerajaan Melaka seperti
pengalaman Paduka Mimat, iaitu putera Sultan Mansor dengan isterinya.
Pergeseran
peribadi antara kalangan putera-putera raja Melaka dengan raja-raja takluk yang
ada hubungan dengan Melaka sering berlaku disebabkan tidak terdapat sistem
penggantian takhta yang tetap. Di Melaka, pernah terjadi perbalahan politik
antara Raja Ibrahim yang beribukan kerabat dari Rokan Sumatera dengan Raja
Kassim yang beribukan keluarga Melayu-Tamil daripada keturunan Bendahara.
Seterusnya didapati bahawa Sultan Ahmad, putera Sultan Mahmud dengan isteri
baginda, iaitu puteri Raja Pahang dibunuh setelah Tun Fatimah, anak Bendahara
Seri Maharaja yang dikahwini oleh Sultan Mahmud melahirkan Raja Ali dengan
gelaran Sultan Alauddin Riayat Syah II. Raja Ali merupakan raja yang pertama
menggunakan gelaran Sultan Muda di Johor. Selain itu, Raja Menawar di Kampar
yang merupakan anak gahara sentiasa berkonflik dengan adiknya, iaitu Sultan
Mahmud yang beribukan adik Bendahara, walaupun mengikut tradisi, Raja Menawar
yang sepatutnya menjadi raja Melaka.
Sistem warisan yang mementingkan jurai keturunan lelaki
menentukan anak lelaki yang mempunyai hak dalam semua perkara berkaitan dengan pewarisan.
Sistem ini menuntut rakyat supaya mengiktiraf pemerintahan raja Melaka
berlandaskan keluhuran yang telah dipusakai oleh raja-raja lelaki Melaka. Oleh
itu, dakwaan yang mengatakan bahawa raja-raja Melaka berasal daripada keturunan
Iskandar Dzulkarnain dari Macedonia, Nusyruan Adil dari Parsi dan Seri Teri
Buana dari Palembang telah mempertahankan sistem kepercayaan dalam tradisi
perajaan Melaka.
Aspek Perkahwinan
Kewujudan kelas-kelas yang berbeza dalam sistem
pemerintahan kerajaan Melaka tidak bermakna mobiliti sosial tidak berlaku
malahan proses tersebut sering terjadi dalam bentuk mendatar atau horizontal.
Mobiliti sosial seperti ini biasanya berlaku dalam kelas yang bukan kerabat
raja. Selain itu, mobiliti sosial secara menegak juga berlaku dalam sejarah
kerajaan Melaka melalui perkahwinan.
Dalam hal ini, Sejarah Melayu mencatatkan bahawa Tun Fatimah, anak
Bendahara Seri Maharaja Tun Mutakhir yang
dikahwini oleh Sultan Mahmud Syah yang kemudiannya dilantik menjadi Raja
Perempuan Melaka. Proses mobiliti sosial secara menegak ini amat jarang berlaku
dalam sejarah negeri Melaka.
Sultan
Melaka memiliki ramai gundik dan mengahwini wanita yang terdiri daripada orang
kebanyakan sama ada merdeka atau hamba, anak pembesar-pembesar, anak orang
asing daripada kaum China, Keling dan Parsi. Namun demikian, walaupun
wanita-wanita tersebut melahirkan anak yang boleh menduduki kelas kerabat
dengan memakai gelaran ‘raja’ atau ‘raden’ dan ‘paduka’ seperti Paduka Seri
China dan Paduka Mimat, iaitu dua orang putera hasil perkahwinan Sultan Mansor
Syah dengan perempuan China dan Raden Kelang yang merupakan putera Sultan
Mansor Syah dengan perempuan Jawa, perempuan-perempuan tersebut tidak dapat
menduduki kelas kerabat.
Sultan
Mansor Syah juga telah menjadikan gadis-gadis Keling dan Parsi sebagai gundik,
dan wanita ini diislamkan setelah dikahwini secara sah oleh anak-anak tuan
dengan diberikan perbelanjaan kahwin sebagai anugerah daripada raja. Amalan
perkahwinan campur seperti ini biasa berlaku. Melalui perkahwinan campur,
perhubungan antara orang yang datang sebagai pedagang dengan orang tempatan,
terutama melibatkan kalangan kerabat atau bangsawan pasti akan terjalin. Kesan
dari keadaan ini, kegiatan serta keuntungan ekonomi negeri dapat
dipertingkatkan. Perkahwinan dengan wanita asing yang bukan berasal daripada
keturunan kerabat raja tidak menjadi masalah sosial bagi kalangan kerabat
lelaki. Hal ini disebabkan Adat Temenggung yang diamalkan di Melaka pada zaman
Kesultanan Melayu Melaka memberikan hak pewarisan sebelah bapa.
Aspek Perundangan
Dalam aspek perundangan, kerajaan Melaka mengamalkan
undang-undang berteraskan Hukum Kanun Melaka dan Undang-undang Laut Melaka.
Unsur undang-undang dan syariat Islam jelas telah diserapkan dengan berkesan
dalam kedua-dua teks kanun tersebut. Sebagai contoh, dalam Hukum Kanun Melaka,
hukum-hukum Islam jelas mempengaruhi pelbagai hukuman terhadap kesalahan
jenayah, hal-hal yang berkaitan dengan hukuman jenis hadd dalam Islam,
undang-undang keluarga, hukuman berhubung dengan bunuh yang termasuk dalam
bentuk qisas, hukuman terhadap kesalahan mencuri, menyamun, kesalahan-kesalahan
seks bersabit dengan perbuatan zina dan liwat dan hubungan seks yang haram
antara jantina yang berlainan.
Sebelum
pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah, hukuman ke atas penjenayah seperti
mencuri, merompak dan menyamun ditentukan berdasarkan hukum adat setempat,
tetapi sewaktu pemerintahan baginda, penjenayah yang disabit kesalahannya akan
dipotong tangan. Sejarah Melayu menjelaskan bahawa masyarakat Melaka telah
menjadi kucar-kacir akibat kejadian
rompakan yang berleluasa. Penggunaan hukum adat tidak memberikan kesan dalam
membendung jenayah merompak sebelum hukuman digantikan dengan hukum Islam. Hal
ini terbukti berkesan apabila selepas penguatkuasaan undang-undang tersebut,
kejadian kecurian tidak berlaku lagi.
Seterusnya
apabila undang-undang dan hukum Islam memberikan kesan dalam perjalanan
undang-undang negeri, semakin banyak perkara lain yang berkaitan dengan hal
ehwal Islam tetapi bukan bercorak jenayah telah diterapkan menjadi sebahagian
daripada undang-undang negeri seperti hukum-hukum syarak, muamalat, munakahat,
ibadat, berjual beli, hukum faraid, hukum khiyyar, hukum fuduli dan hak
berkeluarga sehingga menyentuh hak fardu ain bagi individu yang beragama Islam.
Penyingkiran
secara total unsur-unsur dan nilai peribumi tidak berlaku walaupun setelah
kedatangan Islam. Adat resam dan hukum setempat yang meliputi resam, norma dan
etika menjadi part and parcel seluruh undang-undang. Hukuman boleh
dijatuhkan dalam dua jenis iaitu:
i. Secara fizikal
ii. Secara moral.
Bentuk yang pertama lebih menyakitkan kerana mendekati
kesan fizikal yang ditanggung oleh seseorang yang melanggar hak-hak yang
termaktub dalam undang-undang. Tujuan hukuman yang keras ini dilaksanakan
adalah supaya perbuatan jenayah tersebut tidak diulangi oleh pesalah atau orang
lain. Menurut Fasal 8:3 Hukum Kanun Melaka yang lazimnya terdapat dalam Sejarah
Melayu, hukuman bagi orang yang memaki orang lain ialah;
“Adapun hukum orang memaki orang: Jikalau abdi memaki merdeka, digocoh
hukumnya atau ditanggalkan giginya, itulah hukumnya....kerana hukum anak isteri
itu tiada dapat dipermudah-mudah pada hukum kanun; tetapi pada hukum Allah
bersalahan: yang membunuh itu fardu dibunuh pula, supaya jangan tertanggung
haknya itu kepada kita.”
Apabila
hukuman yang dijatuhkan mengandungi unsur penafian hak dan maruah individu yang melakukan kesalahan, alternatif lain difikirkan
oleh golongan pemerintah untuk memulihkan keadaan. Hukuman tersebut mengambil
bentuk nilai dari segi kebendaan iaitu berat emas. Sebagai contoh, hukuman yang
dikenakan terhadap orang yang tampar-menampar yang terdapat dalam Fasal 8:4
Hukum Kanun Melaka ialah;
“jikalau ditikam oleh yang kena tampar itu, mati yang
menampar itu, tiadalah salahnya lagi kepada adatnya. Adapun dapat dibunuh yang
menampar itu hingga tiga hari lamanya, jikalau lepas daripada tiga hari,
tiadalah dapat lagi dibunuh juga maka didenda akan dia sekati lima....Adapun
pada hukum Allah dibunuh juga hukumnya,
kerana pada Allah Taala hak segala manusia itu amat besar atas negeri, itulah hukum
kanun namanya.”
Hak individu juga melibatkan kesalahan yang bersabit
dengan seks. Hukuman yang paling praktis digunakan bagi kesalahan ini ialah
menyuruh kedua-dua pihak berkahwin. Hal ini disebabkan kesalahan yang dilakukan
adalah berpunca daripada tekanan dan kehendak naluri semulajadi manusia
berhubung dengan seks. Cara pelaksanaan seks yang bertentangan dengan hukum
alam dan tabii manusia amat bersalahan di sisi agama Islam dan boleh menggugat
ketenteraman sosial dalam masyarakat. Melalui perkahwinan, naluri dan keinginan
semulajadi itu dapat disalurkan berlandaskan hubungan yang halal dan wajar.
Menurut hukum Islam, si pesalah akan direjam dengan batu atau didera dengan
bilangan yang tertentu atas kesalahannya berzina. Walaubagaimanapun, lelaki
tersebut tidak akan dipaksa untuk berkahwin dengan wanita yang menjadi mangsa
nafsunya sekiranya wanita itu dirogol. Si pesalah akan diberikan pilihan sama
ada didenda sebanyak tiga paha emas atau jika diadili mengikut undang-undang
Islam, si perogol akan didera sebanyak 80 kali. Kewujudan tentang hal ini
terdapat dalam fasal 12:2 seperti berikut;
“Adapun tiada dapat
ia menangkap dan menggagahi orang. Jikalau ada orang merdeka yang ditangkapnya
itu, maka lalu diwatinya perempuan itu, maka diberinya tahu kepada hakim maka
dipanggil oleh hakim, disuruh kahwinkan. Jikalau tiada ia mahu kahwin, didenda
tiga tahil sepaha dengan isi kahwinnya adat hamba raja. Adapun pada hukum
Allah, jikalau ia muhsan direjam....Jikalau ghair muhsan, dipalu delapan puluh
palu dengan hukum dera. Itulah hukumnya dengan tiada bersalah lagi.”
Bentuk hukuman yang kedua ialah hukum moral yang lebih
relatif dengan unsur psikologi dan unsur mental. Ia dirujukkan juga pada asas
etos dan nilai anggota masyarakat peribumi Melaka. Nilai moral diterapkan secara implisit tetapi
ditentukan pada corak hukuman yang disusun ke dalam fasal-fasal dalam Hukum
Kanun Melaka yang eksplisit. Perincian tentang nilai moral ini dapat dilihat
dalam Fasal 11.1 mengenai hukuman orang yang mencuri, dalam Fasal 12.1 mengenai
orang yang memperkosa anak isteri orang lain, dan dalam Fasal 13 berkenaan
orang yang berbuat bohong dengan Bendahara dan yang memalsukan alat-alat
kebesaran pembesar dan Syahbandar Melaka. Hukuman kepada pesalah yang mencuri
secara beramai-ramai ialah;
“...kena takzir,
ertinya, dinaikkan di atas kerbau balau, dibubuh bunga raya dan berpayung
tudung saji, dicoreng mukanya dengan kapur dan arang dan kunyit, maka
dicanangkan berkeliling negeri. Jikalau dapat (semula) hak orang itu maka
digantungkan di lehernya.”
Hukuman bagi pesalah yang memperkosa anak isteri orang pula ialah;
“...maka disuruh oleh hakim menyembah lakinya itu di hadapan majlis
orang banyak. Jikalau tiada ia mahu menyembah didenda ia sepuluh tahil sepaha,
hukumnya.”
Bagi kesalahan berbuat bohong
dengan Bendahara dan memalsukan alat-alat kebesaran pembesar dan Syahbandar
Melaka jika didapati bersalah ialah seperti;
“...hukum orang berdusta...dicoreng mukanya
atau didenda dua tahil. Adapun jikalau orang berjual kata orang besar-besar
atau Syahbandar didenda setahil sepaha atau disuruh maki di hadapan orang
banyak. Jikalau ia melawan, dibunuh.”
Selain itu, Hukum Kanun Melaka tidak mendokumentasi dan
menetapkan bahawa perbuatan memfitnah juga harus dibunuh. Sejarah Melayu
bagaimanapun menunjukkan bahawa orang yang memfitnah seperti Kitul dan Raja
Mendeliar dalam skandal pembunuhan Bendahara Seri Maharaja Tun Mutakhir, juga
dihukum bunuh kerana perintah tersebut datangnya daripara raja, “..maka Raja
Mendeliar pun disuruh baginda bunuh...” Malahan cara pembunuhannya adalah
mengikut tradisi dan hukum adat setempat apabila Kitul, “...disuruh sulakan melintang
dengan segala anak bininya”. Rumah dan
tanah tapak rumah kedua-dua pesalah ini juga dititah supaya digali dan
dibuangkan ke laut semuanya.
Aspek Adat
Istiadat
Warisan yang terpamer dalam
Sejarah Melayu juga berhubung dengan protokol istana dan adat istiadat
raja-raja Melayu. Pengaruh Melaka dalam pengistiadatan raja-raja begitu besar
termasuklah tertib dan tataadat dalam amalan dan pelaksanaannya iaitu prinsip, kaedah
dan tradisi penobatan raja-raja Melayu, peralatan adat dalam kaedah berperajaan
dan kebesaran raja-raja seperti berbagai-bagai jenis senjata, payung obor-obor,
tepak atau pun sirih dan ketur, dian dan panji-panji, warna dan perbahasaan
dalam.
Teks Sejarah Melayu menyatakan Raja Melaka yang ketiga,
Raja Kecil Besar telah mengatur takhta kerajaan baginda dalam aspek
pengistiadatan. Pengaturan ini diterangkan secara terperinci tentang larangan
memakai kain berwarna kuning, rumah yang berperanjung, bergelang kaki emas,
memakai penduk, memakai kain khasa dan bentuk hulu keris dan lain-lain.
Sekiranya terdapat golongan rakyat yang mengingkari peraturan tersebut, hukuman
yang tertentu akan dikenakan. Sebagai contoh, orang yang memakai kain khasa di
balairung akan dirobekkan pakaiannya di khalayak ramai, orang yang bergelang
kaki emas walau sekaya mana pun akan dirampas gelangnya. Selain itu, bagi orang
yang ingin memasuki istana, hanya dibolehkan apabila orang berkenaan berkain
pancung, berkeris di hadapan dan bersebai. Hal ini telah membuktikan bahawa
wujudnya pembuat undang-undang dan hukuman kepada pesalah yang melanggarnya.
Adat yang diistiadatkan seperti adat raja bergajah turut
ditekankan semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka. Telah diistiadatkan bahawa
apabila raja bergajah,...Temenggung di kepala gajah, Laksamana atau Seri Bija
Diraja di buntut, memikul pedang kerajaan. Hal ini juga termasuk adat memberi
gelaran kepada Bendahara, anak raja-raja, para menteri, para ceteria, para
bentara, telah diistiadatkan bahawa bilangan persalinan adalah, “...jika Bendahara, lima ceper
persalinan-baju seceper, kain seceper, destar seceper, sebai seceper, ikat
pinggang seceper; jikalau anak raja-raja dan para menteri ceteria, empat ceper
juga...jikalau bentara, sida-sida, hulubalang tiga ceper-kain seceper, baju
seceper, destar seceper.”
Perincian pengistiadatan ini juga dilengkapkan dengan
kenyataan dalam Hukum Kanun Melaka sendiri yang menyebut bahawa semua
peraturan, larangan dan adat yang diistiadatkan yang membentuk unsur
undang-undang tadi dikumpulkan melalui tradisi lisan, diingati atau dimiliki
oleh para menteri Melaka yang kanan.
Hidup
bermasyarakat
Maka Sultan Mansor Syah memberi titah pada
Bendahara menyuruh berbuat istana dan balairung, “ Di dalam sebulan juga kita
kehendaki sudah”. Maka Bendahara pun mengerahkan orang berbuat istana dan
balairung. Maka orang Ungaran berbuat istana besar, dan orang Tungkal berbuat
istana kecil, dan orang Buru berbuat sebuah istana, orang Suir berbuat sebuah
istana, orang Pancor Serapong membuat sebuah balairung, orang Buru membuat
balai pendapa, orang Merba membuat penanggahan, orang Sawang membuat balai Jawa
di sisi balairung itu, orang Kundur membuat balai apit pintu keduanya, orang
Suntai membuat balai kendi, orang Malai membuat permandian, orang Upang membuat
bangsal, orang Tungkal membuat masjid, orang Bentan berbuat pagar istana, orang
Muar membuat Kota awang. Adapun istana itu baik pula daripada istana dahulu.
Petikan tersebut melambangkan
kehidupan bermasyarakat rakyat Melaka semasa melaksanakan titah raja. Amalan
bergotong-royong diterapkan semasa mendirikan istana yang baru dan menjadi
salah satu unsur asas persefahaman di kalangan anggota masyarakat Melaka selain
unsur bermusyawarah, berjemaah dan berbicara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan