Khamis, 30 Mei 2013

Karya-karya Agung

Hikayat Hang Tuah

Hikayat Hang Tuah merupakan satu-satunya epik Melayu yang melakar cita-cita. kebolehan, dan sikap hidup orang-orang Melayu pada suatu zaman. Hang Tuah yang menerajui hikayat ini, mewakili keunggulan citra Melayu sebagai bangsa yang berbudaya dan bertamadun dengan menonjolkan sifat-sifat kesetiaan, keberanian, kepintaran dan budi bahasa yang halus. Hang Tuah merupakan seorang laksamana yang unggul serta pahlawan Melayu yang gagah semasa pemerintahan Sultan Mansur Shah di Melaka pada abad ke-15.
Pada masa umurnya sepuluh tahun , Hang Tuah bersahabat karib dengan empat orang yang sebaya dengannya, iaitu Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu. Mereka bagaikan isi dengan kuku. Ketika belayar ke Pulau Tinggi, Hang Tuah dan sahabatnya telah membunuh segerombolan lanun lalu mereka diambil berkhidmat di bawah Sultan oleh Bendahara yang kagum akan kepahlawanan mereka pada usia yang begitu muda.
Ketika Hang Tuah mengiringi Sultan ke Majapahit, beliau menyahut cabaran seorang pahlawan Jawa yang termahsyur dikenali sebagai Taming Sari dan berjaya memperoleh sebilah keris yang dinamakan “Taming Sari” sempena pemiliknya yang asal. Taming Sari merupakan seorang anak buah Empayar Majapahit yang telah dihadiahi dengan sebilah keris kuno yang dipercayai boleh menyebabkan pemiliknya kebal. Kemenangannya menyebabkan Hang Tuah dikurniai bukan sahaja keris ‘Taming Sari’ tetapi juga gelaran Laksamana dan sepersalinan pakaian oleh Seri Betara.
Laksamana Hang Tuah telah menjadi orang kesayangan Sultan dan hal ini menimbulkan rasa iri hati dalam kalangan kerabat diraja termasuk Patih Karma Wijaya. Suatu tuduhan palsu telah dibuat terhadap Hang Tuah iaitu, beliau dituduh berzina dengan dayang Sultan, dan Hang Tuah serta-merta dijatuhi hukuman mati oleh Sultan yang murka tanpa sebarang usul periksa. Bagaimanapun, hukuman mati itu tidak dilaksanakan oleh Bendahara, dan Hang Tuah disembunyikan di Inderapura.
Mempercayai bahawa Hang Tuah telah mati, Hang Jebat, melancarkan pemberontakan balas dendam terhadap Sultan Mansur Shah demi membela kematian sahabatnya di samping menyebabkan keadaan huru-hara dalam kalangan rakyat Melaka. Seterusnya, Sultan meninggalkan istana dan mengumumkan Hang Jebat sebagai penderhaka. Semua percubaan untuk membunuh Hang Jebat tidak berhasil. Sultan Mansur Shah berasa sesal akan hukuman mati yang telah dijatuhkan kepada Hang Tuah kerana Hang Tuah merupakan satu-satunya wira yang berupaya untuk membunuh Hang Jebat.
Akhirnya, Bendahara membuka rahsianya dan memanggil Hang Tuah pulang daripada persembunyian. Hang Tuah telah diampuni oleh Sultan. Suatu perjuangan yang amat menyedihkan telah berlaku antara Hang Tuah dengan Hang Jebat. Selepas berlawan selama tujuh hari, Hang Tuah telah berjaya membunuh Hang Jebat dan mendapat keris Taming Sarinya semula. Jebat mengamuk selama 3 hari sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir.
Kemudian, orang – orang Feringgi (Portugis) berjaya menawan Melaka dengan membedil kota Melaka. Penggempuran ini telah dilakukan serentak dengan kedatangan dua angkatan laut dari Manila dan negara Feringgi. Para pahlawan Melaka pun menemukan kegagalan dan seterusnya berundur ke selatan. Di sini, mereka mendirikan sebuah kerajaan baharu yang dikenali sebagai Kerajaan Johor Lama.
Maka, Hang Tuah terus menghilangkan diri dan beliau tidak pernah dilihat lagi. Berita tentang Laksamana Hang Tuah juga tidak kedengaran lagi tetapi beliau dipercayai masih hidup pada akhir hikayat ini. Hikayat ini diakhiri dengan semangat nasionalisme yang kekal sehingga hari ini, iaitu “Takkan Melayu Hilang di Dunia.” Hikayat Hang Tuah turut dikemukakan oleh Malaysia sebagai Warisan Dunia untuk dimasukkan ke dalam Daftar Ingatan Dunia - Memory of the World Register pada 2001.

Hikayat Merong Mahawangsa
Hikayat Merong Mahawangsa tergolong dalam genre kesusasteraan sejarah Melayu tradisional dan tertulis dan tertulis dengan mematuhi struktur penulisan pensejarahan tradisional seperti yang dapat dikesan pada penulisan Hikayat Raja Pasai, Hikayat Aceh, Sulalatus Salatin (Sejarah Melayu), Hikayat Banjar dan pelbagai hasil penulisan sejarah tradisional Melayu yang lain. 
Hikayat ini mengambil judulnya daripada nama seorang raja yang berasal dari Rom yang dipercayai melahirkan dinasti Mahawangsa menjadi sumber keturunan raja-raja yang membuka negeri yang diberi nama Langkasuka yang kemudiannya lebih dikenali sebagai negeri Kedah Zamin Turan.
Bahagian awal cerita mengemukakan kisah-kisah raja dan pembukaan negeri berdasarkan mitos dan lagenda atau cerita-cerita khayalan yang dipercayai masyarakatnya, sama ada bersifat tempatan, bersifat Hindu ataupun cerita-cerita yang berasal daripada pengaruh Islam. Dalam bahagian inilah hikayat ini menyatakan yang menjadi nenek moyang raja-raja Kedah ialah Raja Merong Mahawangsa, seorang raja yang bukan sahaja mempunyai ikatan kekeluargaan dengan raja Rom tetapi juga menjadi pembesar kepercayaannya. Dalam pelayaran menuju ke Negeri China, angkatan mengiringi Putera Raja Rom diserang dan dimusnahkan oleh geroda yang telah bersumpah di hadapan Nabi Allah Sulaiman bahawa ia akan menghalang Raja Rom daripada memperlihatkan kebesarannya dengan berbesan dengan Raja China. Sementara Putera Raja Rom dipertemukan dengan puteri China di Pulau Langkapuri melalui usaha geroda sendiri, Raja Merong Mahawangsa diterima sebagai Raja Langkasuka. Baginda hanya meninggalkan negeri itu kepada puteranya, Raja Merong Mahapudisat, setelah puteranya dewasa dan layak memerintah negeri. Raja Merong Mahapudisat memenuhi pesanan ayahandanya dengan mengarahkan putera sulungnya membuka negeri Siam; putera kedua membuka negeri Perak; anakandanya yang ketiga, seorang puteri membuka negeri Patani sementara putera yang bongsu tinggal bersamanya di Kedah dan menggantikan ayahandanya bila baginda mangkat dengan gelaran Raja Seri Mahawangsa.  

Hikayat Aceh

Di bahagian awal penceritaan hikayat ini adalah mengenai Raja Indera Syah yang diterima oleh Maharaja Cina dengan segala kehormatan. Maharaja telah menyerahkan kepadanya segala peninggalan Raja Iskandar. Istana yang telah dibina untuk dia tinggal bersama-sama pengikutnya. Raja Indera Syah juga mempunyai permaisuri yang bernama Nur Kamarain. Selama tinggal di negeri Cina, Puteri Nur Kamarain hamil dan ketika mencapai sembilan bulan kandungannya, dia memikirkan faedah yang akan diperolehinya jika anaknya yang berketurunan dari raja yang besar dapat dilahirkan disana. Raja Syah Muhammad hairan melihat Puteri Nur Kamarain (bahagian cerita yang hilang). Raja Syah Muhammad menyuruh orang untuk menebang buluh dan di dalam buluh itu telah keluar seorang perempuan yang elok parasnya iaitu anak bidadari. Puteri ini bernama Tuan Puteri Dewi Indera telah dibawa ke istana di atas gajah ringga sambil diiringi oleh dayang-dayang. Sesampai disana dia disambut dengan penuh kehormatan. Raja Syah Muhammad telah berkahwin dengannya dan setelah berapa lamanya mereka mendapat dua orang anak iaitu lelaki dan perempuan. Anal lelakinya bernama Sultan Ibrahim dan anak perempuan bernama Sapiah.
Puteri Dewi Indera mempunyai bulu roma putih pada dagu kanannya, yang tidak disukai oleh Raja Syah Muhamad. Raja Syah Muhamad membantun bulu roma itu ketika puteri sedang tidur, malangnya telah keluar tiga titik darah putih dari liang roma dagu puteri itu. Puteri terperanjat lalu meninggal dunia. Raja Syah Muhamad berasa sangat menyesal diatas perbuatannya itu. Tidak lama kemudian Raja Syah Muhammad dan Raja Syah Mahmud berangkat dengan rakyatnya ke Seracan untuk bermain-main. Raja Syah Muhammad tidak mahu meninggalkan tempat tersebut kerana terdapat sebuah kolam yang luas berair jernih. Di dalam dan sekeliling kolam itu terdapat berbagai- bagai jenis bunga. Raja Syah Mahmud mengarahkan orang untuk membina balai perhentian di tempat tersebut. Ketika berda di kolam itu, Raja Syah Mahmud telah melihat anak bidadari yang mandi di kolam tersebut. Raja Syah Mahmud telah mencari idea untuk mendapatkan seorang bidadari dan dia telah mencuri baju terbang bidadari ketika bidadari sedang mandi. Raja Syah Mahmud memujuk bidadari itu dengan mengatakan bahawa pertemuan mereka itu telah ditentukan oleh kehendak Tuhan. Puteri Bonsu iaitu bidadari tersebut telah dibawa di atas gajah ke istana, dan Raja Syah Mahmud telah berkahwin dengannya. 
Hasil perkahwinan tersebut mereka telah mendapat dua orang anak iaitu lelaki dan perempuan. Anak lelaki bernama Raja Sulaiman Syah manakala anak perempuan ialah Arkiah. Puteri Bongsu telah terbang ke udara kerana kesal dengan sikap Raja Syah Mahmud yang telah memungkiri janji dengan menyumpah anaknya itu adalah anak jin atau anak peri. Raja Munawwar Syah telah mengahwinkan cucu lelakinya Raja Sulaiman Syah dan Raja Ibrahim dengan cucu perempuannya Puteri Arkiah dan Puteri Sapiah. Raja … mendapat dua orang anak iaitu Raja Muzaffar Syah dan Raja Syamsu Syah. Raja Munawwar Syah yang telah memerintah di Lamri dan mendapat isteri bidadari yang berketurunan Raja Iskandar Zulkarnain. Oleh Sebab itu, Perkasa ‘Alam( Sultan Iskandar Muda) juga keturunan Raja Iskandar Zulkarnaian dan bidadari berdarah putih, dan keturunan Maha Bisnu. 
Di bahagian seterusnya diceritakan salasilah Perkasa ‘Alam daripada pihak bonda adalah Sultan ‘Inayat Syah, Sultan Firman Syah, Paduka Marhum Sayyid al-Mukammil dan Paduka Syah ‘Alam, bonda Perkasa ‘Alam. Raja Muzaffar Syah yang seibu sebapa dengan Raja Munawwar Syah, mempunyai anak iaitu Raja Syamsu Syah. Salasilah daripada pihak ayah adalah Raja Muzaffar Syah, Raja Syamsu Syah, Sayyid al- Marhum, Paduka Marhum dan Marhum Muda. Raja Muzaffar Syah memerintah di Makota ‘Alam dan Raja Inayat Syah di Dar al-Kamal, dua bahagian di negeri Aceh. Sempadan bagi kedua-dua negeri tersebut adalah sungai. Kedua- dua raja tersebut selalu berperang. Raja Muzaffar Syah mempunyai meriam yang ditawannya daripada Peringgi di Teluk Lmari. Walaupun memiliki meriam itu, dia masih tidak dapat memenangi perang.

Hikayat Inderaputera

Hikayat ini mengisahkan perihal seorang putera yang bernama Inderaputera, putera kepada Maharaja Bikrama Buspa yang memerintah negeri Samantapuri. Kelahirannya yang telah lama ditunggu-tunggu oleh ayahanda dan bondanya disambut dengan bunyi-bunyian dan penuh dengan adat istiadat. Ahli nujum datang untuk menilik nasib putera itu. Ahli nujum itu menyatakan bahawa pada usia Inderaputera tidak patut dibiarkan bermain bersama binatang kerana takut bencana akan menimpanya. Inderaputera juga diramal akan menjadi maharaja yang besar dan disegani oleh kawan mahupun lawan.
Tilikan ahli nujum itu menjadi kenyataan dan Inderaputera telah diterbangkan oleh Merak Emas yang dihasilkan oleh pembawa ufti yang datang ke istana Maharaja Bikrama Buspa. Inderaputera jatuh ke kebun bunga seorang nenek kebayan yang tidak mempunyai saudara-mara. Setelah melihat keelokan rupa Inderaputera, nenek kebayan menjadi sayang kepada Inderaputera lalu menjaga Inderaputera bagaikan menatang minyak yang penuh. Inderaputera juga menjadi rapat dengan nenek kebayan tersebut. Selama Inderaputa tinggal dengan nenek kebayan ini, kebun bunga nenek kebayan subur dan lebat. Nenek kebayan mendapat untung yang banyak daripada hasil jualan bunga .
Suatu hari nenek kebayan pergi menjual bunga kepada Perdana Menteri negeri tersebut. Nenek kebayan membawa bersama Inderaputera. Apabila Perdana Menteri itu melihat keelokan wajah Inderaputera, beliau dapat mengagak bahawa Inderaputera adalah anak keturunan besar-besar kerana tingkah lakunya dan sinar wajahnya yang menggambarkan kebesaran dan kemuliaannya. Oleh kerana Perdana Menteri tidak mempunyai anak, maka Perdana Menteri menganjurkan supaya Inderaputera tinggal bersamanya pada waktu siang dan pada waktu malam pula kembali bersama nenek kebayan. Raja Shahian merupakan raja di negeri tersebut yang sangat inginkan anak. Disuruhnya Perdana Menteri supaya membuat pengumuman untuk bertanya kepada rakyat jika ada di antara mereka yang tahu tentang ubat untuk kehamilan. Ada diceritakan bahawa di Gunung Mali Kisna. Ada seorang mahareshi bertapa pada gunung ini yang bernama Berma Sakti. Namun untuk pergi ke tempat itu, amat sukar dan dipenuhi dengan cabaran yang amat susah untuk dilalui oleh orang biasa.
Apabila Inderaputera melihat bapa angkatnya (Perdana Menteri) sugul memikirkan masalah Raja Shahian, Inderaputera menawarkan diri untuk pergi mencari Berma Sakti ini. Perdana Menteri berat hati untuk melepaskan Inderaputera pergi namun Inderaputera tetap berkeras juga. Akhirnya Perdana Menteri terpaksa mempersembahkan Inderaputera kepada Raja Shahian. Raja Shahian berjanji jika baginda mendapat anak lelaki, akan dijadikan saudara kepada Inderaputera dan jika baginda mendapat anak perempuan, akan dijadikan isteri kepada Inderaputera. Bermula pada hari itu, Inderaputera pun merantau ke merata-rata tempat untuk mencari ubat beranak ini. Dalam pengembaraannya,Inderaputera berpeluang melihat dan mengutip pelbagai pengalaman. Inderaputera berjumpa dengan pelbagai kerajaan dan bersahabat dengan pemerintah-pemerintah di sana. Keseluruhan cerita Hikayat Inderaputera mengisahkan perjalanan hidup Inderaputera sepanjang pencariannya untuk mendapatkan ubat itu.
Setelah bertahun-tahun lamanya bersusah-payah untuk mengotakan janjinya kepada Raja Shahian,akhirnya Inderaputera pulang mempersembahkan ubat itu kepada Raja Shahian. Kedatangan Inderaputera setelah bertahun-tahun lamanya merantau menggembirakan bapa angkatnya dan Raja Shahian (yang terhutang budi kepada Inderaputera kerana mencari ubat tersebut), namun mengundang rasa sakit hati dan cemburu menteri-menteri yang menjadi penasihat Raja Shahian. Mereka telah mencuba untuk menfitnah Inderaputera dan membunuhnya. Pelbagai cubaan dan dugaan terpaksa Inderaputera hadapi sebelum dia dapat dijodohkan dengan Puteri Mengindera Seri Bulan (puteri Raja Shahian hasil daripada ubat yang dicari oleh Inderaputera) Akhirnya, Inderaputera dikahwinkan dengan Puteri Mengindera Seri Bulan yang turut jatuh cinta dengan ketampanan dan kebesaran Inderaputera.
Kisah Hikayat Inderaputera ini diakhiri dengan kepulangan Inderaputera kepada ayahanda dan bondanya yang tidak pernah ditemuinya semenjak dia diterbangkan oleh Merak Emas suatu masa dahulu. Inderaputera pulang sebagai seorang putera yang hebat, mempunyai jajahan sendiri dan mempunyai sahabat-sahabat yang juga terdiri daripada pemilik kerajaan-kerajaan yang besar dari tanah jin, dewa, mambang, indera dan peri. Sesungguhnya, segala kesusahan yang ditempuhi oleh Inderaputera yang terpaksa berpisah dengan ayahanda dan bondanya adalah berbaloi kerana Inderaputera akhirnya berjaya memartabatkan dirinya melalui usaha dan penat lelahnya sendiri.
Hikayat Indera Nata
Raja Rom, Indera Jenaka, dayang-dayang, dan Si Batu Kembar telah terperangkap di dalam api. Si Batu Kembar  lantas menjerit meminta tolong. Dia marah kepada Piatu kerana menipunya dengan mengatakan api itu tidak panas. Lama-kelamaan semuanya terkorban. Indera Nata dan puteri ketujuh amat gembira kerana mereka terbunuh. Ia juga akan memperoleh harta rampasan dan rakyat. Selama ini dia dianiaya oleh mereka. Tuan Puteri Cenderawati tunduk merindukan baginda dan menyatakan bahawa Raja Rom itu ialah ayahanda Indera Nata. Tuan Puteri pun menceritakan  segala-galanya. Bermula daripada dia dan suaminya belayar ke Pulau Pelenggam Cahaya untuk mencari buah-buahan dan bunga-bungaan. Malangnya Si Batu Kembar telah merampasnya dan dibuang ke dalam laut. Dia diselamatkan oleh Betara Gangga lalu diberi batu sakti. Kemudian Tuan Puteri tinggal di negeri Rom.
Indera Nata berasa menyesal setelah mendengar cerita ibunya. Namun begitu, dia tidak berupaya menghidupkan orang yang sudah meninggal dunia. Indera Nata meminta isterinya Tuan Puteri Cendera Kesuma cuba menghidupkan kembali bapanya. Puteri Cendera Kesuma pun bersiap-siap dan memakai perhiasan untuk menggunakan ilmu kesaktian yang diperolehnya daripada Betara Gangga. Dengan takdir tuhan, Raja Rom hidup semula. Baginda amat terkejut melihat seorang perempuan cantik di hadapannya iaitu Puteri Cendera Kesuma. Tuan Puteri Cendera Kesuma pun memperkenalkan dirinya sebagai menantu Raja Rom, isteri Indera Jenaka yang digelar Si Piatu. Segala-gala perbuatan jahat Si Batu Kembar yang mengubahkan isterinya menjadi orang hutan turut diceritakannya.
Puteri Cendera Kesuma juga menceritakan perihal ia menyuruh Indera Nata mencari gajah bergading emas. Dia juga menceritakan perihal tujuh orang puteri termasuk dirinya yang menjadi isteri Indera Nata. Raja Rom pun menyuruh menantunya itu memanggil Indera Nata. Tuan Puteri Cendera Kesuma segera memanggil suaminya. Indera Nata dan semua isterinya berhias cantik sekali. Antara tujug puteri itu  ialah Tuan Puteri Nur Laila, Tuan Puteri Ratna Cahaya, Tuan Puteri Bayang-Bayang, Tuan Puteri Cendera Dewi, Tuan Puteri Indera Dewi. Bonda mereka Tuan Puteri Cenderawati tidak mengikut serta.
Indera Nata menghadap ayahandanya dan memohon ampun sambil menangis. Raja Rom pula menyatakan bahawa Indera Nata tidak bersalah, tetapi baginda yang bersalah kerana menganiayai anaknya sendiri tanpa usul periksa. Raja Rom memeluk anaknya sambil bertanyakan bonda mereka. Menurut Indera Nata, bondanya berada di rumahnya di hujung negeri dan dia boleh mengubah kembali ibunya seperti asal. Indera Nata memujuk ayahanda dengan mengatakan bahawa setiap manusia sering melakukan kesalahan. Seharusnya semua manusia memeriksa terlebih dahulu dengan teliti sebelum melakukan sesuatu untuk mengelakkan penyesalan kemudian hari.
Raja Rom bimbang isterinya yang menjadi orang hutan itu tidak memaafkan dirinya. Baginda meminta Indera Naka membawa isterinya menghadap baginda. Indera Nata menasihati ayahanda dengan penuh hemah agar ia sendiri yang menemui isterinya. Lantas baginda, anak dan tujuh isterinya bersama-sama mendapatkan Tuan Puteri Cenderawati. Apabila baginda tiba, Tuan Puteri Cenderawati memarahi baginda kerana mempercayai Si Batu Kembar. Baginda meminta maaf dan menyesal atas kesilapannya dahulu. Setelah dipujuk, akhirnya Tuan Puteri Cenderawati memaafkan suaminya. Baginda amat gembira kerana isterinya telah memaafkan dirinya.  Indera Nata gembira kerana bonda dan ayahandanya telah kembali bersatu. Dia mengajak ayahanda dan bondanya kembali ke istana.  Indera Nata menaiki gajah bergading emas bersama-sama ketujuh-tujuh orang puteri. Baginda bersemayam di atas singgahsana. Baginda membuka gedung emas dan memberi sedekah kepada fakir miskin sebagai tanda kesyukuran.
Raja Mesir, Raja Iraq, Raja Siam, Raja Keling dan Raja Feringgi sudah mengetahui bahawa Tuan Puteri Cendera Kesuma yang berada di Rom telah diselamatkan oleh Indera Nata daripada tangan Si Kembar Batu. Raja yang ketujuh gembira mendengar berita tersebut dan ingin mendapatkan anakandanya semula. Menteri dan hulubalang berpendapat bahawa baginda perlu meminta semula anakandanya, jika tidak diberi mereka akan menyerang. Laksamana pula berpendapat mereka sama keturunan raja dan akan memalukan. Mangkubumi juga bersetuju dengan pendapat laksamana. Semuanya bersiap sedia menuju ke Rom.
Hikayat Malim Deman
Tuanku Gombang Malim Dewa dan permaisuri Tuan Puteri Lindungan Bulan memerintah negeri Bandar Muar. Mereka mempunyai seorang putera, Tuanku Malim Deman. Pada suatu malam, Tuanku Malim Deman bermimpi didatangi seorang wali Allah menyuruh baginda pergi ke hulu negeri berjumpa dengan Nenek Kebayan untuk beristerikan Puteri Bongsu daripada tujuh beradik dari kayangan yang akan turun ke dalam taman nenek memetik bunga mengarang kuntum pada setiap malam purnama.
Sedar dari beradu, Tuanku Malim Deman berubah menjadi seorang yang gila bayang. Seisi istananya kehairanan terutama pengasuhnya, Si Kembang Cina. Baginda memohon pekenan ayah dan bondanya untuk pergi berburu ke hulu negeri. Pada mulanya Tuanku Malim Deman diiringi sekalian ramai hulubalang dan rakyat jelata. Namun mereka tewas; akibat kebuluran, penyakit, sesat dan berpatah balik. Akhirnya tinggallah Tuanku Malim Deman, Awang Selamat dan anjingnya Si Kumbang. Awang Selamat jatuh sakit dan meninggal dunia dalam perjalanan, Si Kumbang pula mati lemas. Tinggallah Tuanku Malim Deman sendirian menempuhi berbagai-bagai kesusahan dan penderitaan sehingga menemui sebiji batil emas hanyut berisi sebentuk cincin dan sehelai rambut. Semua ini milik Puteri Bongsu dari kayangan yang berkata barang sesiapa yang menemui batil tersebut ialah jodohnya. Sebenarnya puteri ini telah ditunangkan dengan Medan Si Tangkal Ali tetapi tidak disukainya.
Tuanku Malim Deman menemui Nenek Kebayan dan dengan helah mereka baju layang Puteri Bongsu diambil oleh Tuanku Malim Deman. Akhirnya Tuanku Malim Deman membuka rahsia batil emas dan apa tujuan sebenar kedatangannya. Mereka dikahwinkan oleh Betara Guru di rumah Nenek Kebayan. Kepulangan Tuanku Malim Deman membawa isteri disambut penuh meriah dan kebesaran oleh kedua orang tuanya, lalu diadakan kenduri kahwin besar-besaran. Rakyat negeri Bandar Muar mengadakan pesta selama tiga bulan sebagai tanda kesyukuran dan Tuanku Gombang Malim Dewa sendiri berkenduri membayar nazarnya.
Tuanku Gombang Malim Dewa dan permaisuri mangkat selang seminggu, taktha kerajaan diserahkan kepada Tuanku Malim Deman. Malangnya, Tuanku Malim Deman tidak cekap memerintah negeri. Baginda asyik dengan persabungan dan berfoya-foya dengan wanita sehingga melupakan urusan negeri dan permaisurinya. Sehinggalah Puteri Bongsu berputerakan Tuanku Malim Dewana pun, baginda tidak sudi pulang menjenguk bayinya itu. Setelah Tuanku Malim Dewana boleh berjalan, jatuh bangun, Puteri Bongsu terpandang baju layangnya dahulu. Lantas diambil, sambil mendukung putera kecilnya, ia terbang melayang pulang ke kayangan. Disambut oleh kedua-dua orang tuanya dengan rasa curiga. Setelah diketahui kedudukan sebenar, Puteri Bongsu ditunangkan dengan Mambang Molek seorang raja kayangan juga.
Setelah kehilangan isteri dan anak barulah Tuanku Malim Deman insaf dan menyesal akan perbuatannya selama ini. Baginda mengembara semula sehingga sampai semula ke rumah Nenek Kebayan. Baginda meminta bantuan nenek itu untuk berjumpa dengan keluarganya kembali. Nenek memberitahu baginda bahawa hanya burung borak sahaja yang mampu membawa baginda ke kayangan. Akan tetapi Nenek Kebayan tidak ketahui di mana burung tersebut berada untuk meminjamkan kepada baginda.
Tuanku Malim Deman meneruskan perjalanan dan pada suatu malam, sewaktu terlena di banir pokok, baginda bermimpikan kemunculan seorang wali Allah menyuruh baginda mengikut hulu sungai sehinggalah bertemu dengan Puteri Terus Mata anak Raja Jin Islam. Baginda sempat bertaubat di hadapan wali tersebut. Terjaga atau beradu, baginda menuruti pesanan wali Allah dalam mimpinya. Tuanku Malim Deman meminjam burung borak milik Puteri Terus Mata, untuk berlepas ke kayangan setelah menerima syarat daripada ayahanda Puteri Terus Mata, iaitu Raja Jin Islam supaya mengahwini puteri apabila pulang ke dunia semula. Baginda juga sempat berguru kepada Raja Jin Islam tentang segala ilmu dan hikmat bekalan cabaran di kayangan kelak. Puteri Terus Mata turut memberi tujuh kapur sirih hikmat kepada baginda untuk disantap juga mengatasi tujuh lautan halangan, lautan gelap, api, sejuk, kuning, hijau, masin dan bisa. Kemenyan mandung jati turut dibekalkan untuk menyeru kehadiran burung borak apabila baginda hendak pulang ke dunia semula.
Baginda tiba di rumah Nenek Kebayan di kayangan dan dilayan dengan penuh mesra. Baginda perkenalkan diri sebagai Malim Permainan kerana berkebolehan luar biasa bermain muzik. Malim Permainan hadir ke balai perkarangan istana lalu bermain muzik untuk menghiburkan puteranya Malim Dewana. Walaupun putera itu tidak mengenalinya, namun naluri hubungan anakbapa menyebabkan putera sering berada di atas ribaan sambil berhibur dengan permainan muzik oleh baginda. Dari bau minyak silompat pagar yang melekat pada tubuh puteranya, tahulah Puteri Bongsu bahawa Malim Permainan itu suaminya kerana minyak itu ditinggalkan sewaktu ke kayangan. Malim Permainan (Tengku Malim Deman) menyuruh Nenek Kebayan jualkan cincinnya kepada Puteri Bongsu kerana kesuntukan belanja. Puteri Bongsu membuka rahsia kepada Nenek Kebayan dan meminta Malim Permainan(Tengku Malim Deman) merebutnya semula daripada tangan Mambang Molek.
Tengku Malim Deman akhirnya dapat membunuh Mambang Molek di gelanggang sabung ayam. Dua orang saudaranya yang cuba menuntut bela juga terbunuh dan negeri menjadi huru-hara kerana rakyat Mambang Molek bertempur sesama sendiri kerana hikmat wali Allah. Tengku Malim Deman dikahwinkan sekali lagi dengan Puteri Bongsu di atas kayangan.
Setahun kemudian Tengku Malim Deman membawa Puteri Bongsu dan puteranya pulang ke Bandar Muar. Berkahwin dengan Puteri Terus Mata, puteri Raja Jin Islam sebagai menunaikan janji dan Tengku Malim Deman menjadi raja yang arif bijaksana serta pula gagah berani yang terlalu saktinya tiadalah berbanding zaman itu.
Sulalatus Salatin/Sejarah Melayu
Buku ini mempunyai 15 bab.  Dalam bab permulaan iaitu Bab 1 dan 2, ianya mengenai sejarah asal-usul raja-raja Melayu yang dikatakan  berasal daripada Iskandar Zulkarnain.  Bercampur dengan Puteri Syahrul Bariyah dari Benua Hindi dan Puteri Mahtabul Bahri yang berasal dari negeri Dika, sebuah negeri di dalam laut.
Nila Utama atau Seri Teri Buana telah kahwin dengan Raden Ratna Cendera Puri dari keturunan Raja Palembang telah mengasaskan kerajaan Singapura. Sejarah Singapura di zaman Seri Teri Buana,  Paduka Seri Pikrama Wira, Seri Rakna Wikrama, Paduka Seri Maharaja dan berakhir di zaman Raja Iskandar Syah dibincangkan dalam 3 dan 4.,
Sejarah kerajaan Melaka dibincangan secara panjang lebar mulai bab ke 4 hinggalah bab ke 14. Ianya bermula di zaman Raja Iskandar Syah hinggalah ke zaman Sultan Mahmud, raja Melaka yang terakhir.  Raja-raja Melaka termasuklah Raja Tengah dan Raja Kecil Besar yang telah memeluk Islam dan menggunakan gelaran Sultan Muhammad Syah. Sultan yang berikutnya ialah Sultan Abu Syahid, Muzaffar Syah, Mansur Syah, Alauddin Riayat Syah dan yang terakhir Sultan Mahmud Syah.
Sultan Mahmud pernah melantik Sultan Ahmad sebagai penggantinya tetapi ianya disuruh bunuh kerana sikap Sultan Ahmad yang tidak menghormati pembesar-pembesar tua.  Sultan Mahmud bercadang untuk melantik Raja Muzaffar sebagai Sultan tetapi digantikan oleh Raja Ali anak Tun fatimah. Raja Ali bergelar Sultan Alauddin Riayat Syah. Sultan Mahmud mangkat di Kampar.
Dalam bab 15 , Sejarah Melayu membincangkan tentang kerajaan Melayu di Johor terutama di zaman Sultan Alauddin, Sultan Muzaffar, Sultan Abdul Jalil, Sultan Jalla Abdul Jalil  hinggalah ke zaman Sultan Alauddin Riayat Syah.  Terutamanya tentang usaha mereka menguasai semula Melaka. Pada zaman Sultan Aladdin inilah Tun Seri Lanang dilantik menjadi Bendahara dan dititahkan menyusun buku Sulalatus Salatin ini.


Nilai Melayu dalam Karya Agung Bugis I La Galigo

Sinopsis La Galigo
Epik La Galigo dimulakan dengan penciptaan dunia. Ketika dunia ini kosong (merujuk kepada Sulawesi Selatan), Raja Di Langit, La Patiganna, mengadakan suatu perbicangan keluarga daripada beberapa kerajaan termasuklah Senrijawa dan Peretiwi dari alam ghaib. Dalam mesyuarat ini, mereka sepakat untuk melantik anak lelakinya yang tertua, La Toge’ langi’ menjadi Raja Alekawa (Bumi) dan memakai gelaran Batara Guru. La Toge’ langi’ kemudiannya berkahwin dengan sepupunya, We Nyili’timo yang merupakan anak kepada Guru ri Selleng, Raja alam ghaib. Namun begitu, sebelum Batara Guru diisytiharkan sebagai raja di bumi, beliau perlu melalui suatu tempoh ujian selama 40 hari 40 malam. Tidak lama kemudiannya, beliau turun ke bumi, dikatakan turun di Ussu’, sebuah daerah di Luwu’ dan terletak di Teluk Bone. Pengganti Batara Guru iaitu La Tiuleng, anak kepada Batara Guru kemudiannya menjadi pengganti beliau dengan gelaran Batara Lattu’. Beliau kemudiannya memperoleh dua orang anak kembar iaitu Lawe atau La Ma’dukelleng atau Sawerigading (Putera Ware’) dan kembarnya, seorang anak perempuan bernama We Tenriyabeng. Kedua-dua kembar itu tidak membesar bersama. Sawerigading pada mulanya menganggap We Tenriyabeng tidak mempunyai hubungan darah dengannya, ingin berkahwin dengannya. Tetapi disebabkan ini adalah suatu larangan, beliau meninggalkan Luwu’ dengan menuju ke Cina dan bersumpah tidak akan kembali. Dalam perjalanannya ke Cina, beliau diserang dan telah berjaya mengalahkan beberapa pahlawan termasuklah pemerintah Jawa Wolio iaitu Setia Bonga. Di Cina, beliau mengahwini Datu Cina iaitu We Cudai.
Sawerigading dalam La Galigo digambarkan sebagai seorang kapten kapal yang gagah dan beliau pernah melawati beberapa tempat seperto Taranate (Ternate di Maluku), Gima (Bima atau Sumbawa), Jawa Rilau’ dan Jawa Ritengnga (mungkin Jawa Timur dan Tengah), Sunra Rilau’ dan Sunra Riaja (mungkin Sunda Timur dan Sunda Barat) dan Melaka. Beliau juga dikhabarkan oleh masyarakat Bugis, melawat syurga dan alam ghaib. Pengikut-pengikutnya terdiri daripada saudara-mara dari serata rantau dan rombongannya sering didahului oleh kehadiran tetamu yang luar biasa seperti orang bunian, orang berkulit hitam dan orang berambut di dada.
Menjadi manusia atau penghuni Dunia Tengah, adalah saat yang paling menyulitkan dalam riwayat hidup Batara Guru. Hal ini membawa erti bahawa beliau kehilangan hak-hak istimewanya sebagai seorang dewa, sebagai putera sulung dan pangeran mahkota dari Sang Penentu Nasib yang menguasai seisi alam. Namun begitu, ketahanan Batara Guru menjalani nasibnya sebagai manusia pertama di bumi yang kosong, akhirnya memberi pulangan yang sangat indah sehingga hasratnya untuk kembali ke langit dilupakan. Hal ini juga bermakna, hasratnya untuk kembali menjadi dewa dan menikmati keistimewaan yang pernah menjadi miliknya dilupakan sama sekali. Pada akhir kisah panjang ini, Batara Guru kembali juga ke langit dan menggantikan kedudukan Patotoqe’ sebagai penguasa tertinggi. Namun begitu, hal ini terjadi setelah empat generasi keturunan Batara Guru sudah menjelajah ke seluruh dunia, Bumi dipenuhi dengan manusia dan keturunan para dewa sudah berpindah naik ke Kayangan dan ada yang kekal di Bumi. Episod akhir Sureq Galigo memperlihatkan perkahwinan Dunia Atas dan Dunia Bawah untuk melahirkan penghuni Dunia Tengah, diwarnai dengan penyatuan keluarga besar anak cucu Batara Guru. Mereka yang tersebar sampai ke Cina, yang menetap di Langit dan Dunia Bawah Tanah, kesemuanya datang berkumpul. Sawerigading yang berjaya memenuhi Bumi dengan kelahiran anak cucunya tidak lagi dikutuk jika kembali ke tanah asalnya. Patotoqe’ kemudiannya menutup pintu langit dan tidak lagi dibuka untuk manusia. Dengan ini, terputuslah hubungan antara langit dan dunia. Dengan selesainya misi menyebarkan manusia dan memenuhi dunia dengan kehidupan, maka dianggap lengkaplah kisah Sureq Galigo. 

Nilai Melayu Dalam La Galigo

Nilai Budaya
Naskhah La Galigo mengandungi beberapa nilai budaya yang telah menjadi pegangan zaman-berzaman bagi masyarakat Melayu Bugis. Nilai budaya ini berkaitan langsung dengan hukum adat yang mesti dipertahankan. Nilai budaya yang pertama dapat dilihat dalam epos La Galigo melalui perbuatan watak utama iaitu Sawerigading yang terpaksa berangkat keluar dari negeri kelahirannya menuju ke Cina. Sawerigading dikatakan telah dibesarkan secara terpisah dengan saudara kembar perempuannya. Apabila sudah dewasa, dia kembali bertemu dan akhirnya jatuh cinta kepada saudaranya sendiri. Apabila perasaan cintanya diketahui oleh orang ramai, beliau telah dinasihatkan oleh para pembesar supaya keinginannya untuk mengahwini saudara perempuannya, We Tenriabeng dilupakan. Sebagai seorang yang menghormati adat dalam masyarakat, dia patuh kepada undang-undang yang tidak membenarkan perkahwinan sesama adik-beradik. Kepatuhannya terhadap adat didorong oleh tegahan daripada masyarakat istana dan rakyat jelata untuk mengelakkan incest atau malapetaka menimpa. Atas saranan We Tenriabeng, Sawerigading telah memperisterikan We Cudaiq yang kecantikannya setanding dengan keayuan We Tenriabeng. Sebelum keberangkatan Sawerigading ke Cina, dia telah berjanji akan mengahwini Sawerigading sekiranya We Cudaiq tidak dapat mencuri hati saudara lelakinya itu. Dalam hal ini, ternyata We Tenriabeng seorang yang bijak kerana telah mencari seorang perempuan secantik dirinya untuk dikahwini oleh Sawerigading.
            Selain itu, nilai budaya yang terakam dalam La Galigo ialah amalan menyabung ayam yang masih lagi menjadi hiburan utama bagi masyarakat Bugis. Masyarakat yang digambarkan dalam La Galigo amat memandang tinggi kejaguhan seseorang di gelanggang sabung ayam. Dalam persabungan ayam di Cina sewaktu perlawanan sedang berlangsung, We Cudaiq menyaksikan kegagahan dan ketampanan sosok  I La Galigo sehingga menimbulkan perasaan ingin tahu dalam hatinya tentang asal usul I La Galigo. Dengan ditemani ayahnya Sawerigading yang pernah berkali-kali ditolak pinangannya oleh We Cudaiq, I La Galigo melangkah masuk ke dalam gelanggang dengan yakin. Pada masa yang sama, pertemuan antara Sawerigading dan We Cudaiq adalah sesuatu peristiwa yang mengharukan kerana melibatkan dua orang yang terpisah jauh. Sawerigading adalah lelaki yang amat dicintai oleh We Cudaiq meskipun pinangannya banyak kali ditolak. Perasaan We Cudaiq ternyata tidak silap kerana Sawerigading sememangnya suaminya manakala I La Galigo adalah anak mereka. Malangnya, nasib yang diterima oleh I La Galigo amat buruk semasa zaman kecilnya kerana setelah lahir, dia telah dibuang ke dalam laut supaya dimakan ikan.
            La Galigo juga memaparkan nilai budaya menghormati tetamu di dalam naskhahnya. Nilai ini dapat dilihat melalui sebuah nasihat yang diberikan oleh Sawerigading kepada anaknya, I La Galigo sebelum perlawanan sabung ayam berlangsung. Sawerigading telah berpesan kepada anaknya supaya menghormati tetamu seperti datu dan tidak memandang enteng orang lain. Malangnya nasihat yang diberikan oleh Sawerigading telah diingkari oleh anaknya. Pada hari pertarungan, semua penonton memenuhi serambi dan jendela istana untuk menyaksikan pertarungan. Sejumlah ayam ditampilkan berlaga dalam penyabungan tetapi semua ayam orang Cina menggelepar mati. Sabungan yang terakhir telah menemukan ayam I La Galigo dengan ayam Karaeng Tompoq yang digelar Sikuriq Linglung Ceppaga Sinting. Dalam pertarungan tersebut, ayam I La Galigo putus terlempar dan serta merta I La Galigo menangkap dan menyembelih kepala ayam Karaeng Tompoq. Peristiwa ini telah menimbulkan perang antara kedua-dua pihak. Tanpa disedari, Karaeng Tompoq Daeng Malino merupakan isteri La Galigo sendiri. Setelah perang selesai, diadakan pesta dengan menjemput semua penduduk di bumi menghadirinya. Peristiwa tersebut jelas menunjukkan sikap I La Galigo yang tidak boleh menerima kekalahan dalam perlawanan sabung ayam sehingga sanggup melakukan kekasaran terhadap lawannya.

 Nilai Agama
Orang Bugis telah menganut agama Islam menjelang abad ke-16  apabila Islam telah diwartakan sebagai agama rasmi kerajaan Bugis atau Makassar. Islam tersebar ke Makassar melalui unsur kebudayaan yang sangat mudah meresap ke dalam kehidupan masyarakat Bugis. Hal ini adalah disebabkan ajaran Islam yang universal dan sesuai diamalkan sepanjang zaman. Walaubagaimanapun, terdapat sisa kepercayaan dan tradisi bersumberkan elemen pra-Islam yang masih diamalkan seperti Bissu dan kitab La Galigo yang dianggap suci oleh mereka. Dalam hal ini, pelbagai ajaran Islam dan Bugis yang menyelitkan jiwa dan unsur yang sama telah diaplikasikan dan didialogkan bagi menyerlahkan sisi kebudayaan Islam dengan wajah Bugis, atau kebudayaan Bugis dengan wajah Islam.
            La Galigo memberikan pengaruh yang kuat terhadap kepercayaan masyarakat Bugis. Hal ini dapat dilihat melalui doa yang dibaca oleh Bissu yang menyebut Patotoqe sebagai Dewata Seuawae (dewata yang tunggal) yang diambil daripada konsep Allah Yang Maha Esa, meskipun dalam La Galigo, Dewa tidak tunggal sebaliknya beranak-pinak dan diperanakkan. Konsep siriq juga dapat dilihat dalam naskhah La Galigo. Konsep ini kemudiannya disesuaikan dengan konsep jihad. Pada akhirnya, sistem Pangngaderreng yang menjadi falsafah hidup orang Bugis dikukuhkan melalui Islam.
            Menurut Nurhayati Rahman (2008), terdapat lima unsur yang saling mengukuhkan konsep Pangngaderreng iaitu:
            1. wariq (sistem protokol kerajaan)
            2. adeq (adat-istiadat)
            3. bicara (sistem hukum)
            4. rapang (pengambilan keputusan berdasarkan perbandingan
            5. saraq (syariat Islam)
Empat unsur yang utama dijalankan oleh Pampawa Adeq (pelaksana adat), manakala yang terakhir di bawah tanggungjawab Parewa Saraq (pelaksana syariat).
Dalam struktur kehidupan beragama masyarakat Bugis, terdapat tiga penggolongan yang boleh dilakukan iaitu:
1. Penganut Islam militan yang mengikuti syariat Islam secara konsisten dan benar.
2. Penganut Islam yang konsisten melaksanakan syariat Islam, tetapi pada masa yang sama masih menjalankan amalan yang berkaitan dengan ajaran lama mereka.
3. Penganut agama To ri olo (To Lotang, To Kajang, Toraja yang terbahagi kepada dua iaitu penganut Islam yang masih melaksanakan ajaran nenek moyang mereka dan membataskan pelaksanaan syariat Islam untuk upacara kematian sahaja. Selain itu, terdapat juga penganut To Ri Olo murni yang kemudiannya diterima sebagai agama Hindu.
Dalam La Galigo juga terdapat nilai agama yang ditampilkan melalui watak Sawerigading yang menjadi tumpuan dalam cerita. Setelah Sawerigading mengahwini  So Da 1 di Cina, dia bersama anaknya, La Galigo telah berkunjung ke Mekah untuk mencari berkat dan menetap di sana. Sekembalinya dari Mekah dan menetap di Tompoq Tikkaq, Sawerigading juga telah mencadangkan kepada  masyarakat supaya membangunkan tempat ibadah tersebut yang dikenali sebagai Masigi. Hal ini menunjukkan penerapan nilai agama yang wujud dalam naskhah La Galigo melalui watak dan perwatakan Sawerigading.

Nilai Tradisi
Masyarakat Melayu berpegang teguh kepada adat dan tradisi seperti dilihat dalam amalan hidup seharian. Orang Melayu amat menjaga tradisi, adat resam yang diwarisi dan diamalkan sejak turun-menurun. Dalam budaya masyarakat Melayu Bugis, pelbagai upacara keagamaan dilakukan bagi menggambarkan interaksi manusia dengan alam ghaib. Hal ini mempunyai kaitan dengan teks La Galigo yang dijunjung oleh mereka. Untuk itu, kita akan bertemu dengan istilah Bissu. Bissu umumnya adalah wadam (Wanita Adam) atau wanita daripada kalangan puteri bangsawan. Bissu dikatakan datang dari Raja Luwuq iaitu Batara Guru anak sulung daripada Raja Agung di Kayangan yang turun ke bumi. Dia turun dalam sebatang bambu dan terasa asing dari penduduk. Kekurangan ini ditutupi dengan bersatunya We Nyiliq Timoq, saudara perempuan dewa mereka yang bangkit dari lautan.

Dalam upacara tradisional Mappalili, para Bissu dikatakan dapat berhubung dengan Batara Guru, We Nyiliq Timoq termasuk dewa-dewa dan roh-roh lain. Misalnya, dewata yang memberi dan menghibur serta memberi kesuburan bumi, masyarakat yang bersungguh-sungguh dapat memperolehnya melalui perantaraan Bissu. Pada upacara sebegini, para Bissu tergolong melebur ke dalam upacara tersebut untuk menyampaikan doa-doa mereka. Merekalah yang menjadi tempat penegak pertama antara roh nenek moyang dengan keturunan mereka. Sehingga kini, upacara Mappalili masih terus diamalkan oleh masyarakat Bugis yang mengetahui dan membaca karya agung mereka, La Galigo. Sehingga ke hari ini, naskhah La Galigo diyakini oleh masyarakat Bugis sebagai kitab sakral yang tidak boleh dibaca tanpa diawali dengan sebuah ritual tertentu, contohnya menyembelih lembu. Pada umumnya, naskhah dibaca dengan cara dilagukan ketika ingin membina rumah, musim bercucuk tanam, pesta perkahwinan atau doa menolak bencana.    

Abdullah Munsyi

Abdullah Munsyi

Latar belakang Abdullah Munsyi

Abdullah Munsyi dilahirkan pada tahun Masihi 1796, bersamaan tahun Hijrah 1211, di Kampung Masjid atau juga dikenali sebagai Kampung Pali oleh masyarakat Keling. Beliau merupakan anak bongsu daripada empat adik-beradik seibu sebapa. Ketiga-tiga abangnya telah meninggal dunia sewaktu masih kecil. Beliau berasal daripada keturunan India dan Arab. Ayah beliau bernama Abdul Kadir adalah anak tunggal Muhammad Ibrahim dan Peri Achi. Moyang beliau merupakan seorang yang berketurunan Arab Yaman (Shellabear, 1947). Abdul Kadir telah mendapat pendidikan yang sempurna sejak kecil dan pernah memegang jawatan yang penting iaitu sebagai Syahbandar serta utusan Inggeris kepada negeri-negeri Melayu seperti Lingga, Riau, Pahang, Terengganu, Kelantan dan Palembang. Selain itu, Abdul Kadir juga pernah menjadi jurubahasa dan jurutulis.
            Semasa bapanya berniaga di luar negeri Melaka iaitu di Siak, Abdullah tinggal bersama neneknya Peri Achi yang bertugas sebagai seorang guru besar di Kampung Pali. Walaupun Abdullah dimanjakan oleh neneknya, beliau dibesarkan dalam situasi yang mementingkan pelajaran. Hal ini terbukti kerana ketika beliau berusia tujuh tahun, Abdullah telah diberikan permainan kalam resam dan papan loh. Oleh itu, beliau lebih cepat pandai menulis dan membaca berbanding dengan kanak-kanak lain.
            Sewaktu kedatangan Stamford Raffles dari Syarikat Hindia Timur ke Melaka, Abdullah telah diambil sebagai kerani, penterjemah dan jurutulis kepada pihak Inggeris. Tugas ini dilakukan bersama-sama dengan bapa saudaranya, Ismail Lebai dan Muhammad Latif. Sikap Abdullah yang dedikasi telah menyebabkan beliau disegani oleh orang-orang Inggeris. Abdullah telah dilantik menjadi guru bahasa Melayu kepada askar-askar sepoy Hindustan dan beberapa orang paderi seperti W.Milne dan C.H. Thomsen manakala beliau pula mempelajari bahasa Inggeris daripada mereka. Gelaran “munsyi” diperolehi daripada mereka yang pernah belajar bahasa Melayu dengannya. Beliau juga bertanggungjawab menterjemahkan sebahagian kitab Injil ke dalam bahasa Melayu.
            Abdullah telah mendirikan rumahtangga dengan seorang wanita berperanakan India sepertinya ketika berusia 34 tahun. Beliau telah dikurniakan seorang anak perempuan bernama Siti Lela. Abdullah telah meninggalkan keluarganya di Melaka untuk meneruskan pekerjaannya di Singapura. Selepas kematian anak perempuan dan isterinya, beliau membawa anak lelakinya ke Singapura. Abdullah meninggal dunia pada tahun 1854 di Juddah sewaktu ingin menunaikan haji.

Peranan dan Sumbangan dalam Penulisan

Abdullah mempunyai pengalaman yang luas dalam bidang penulisan. Beliau pernah bekerja sebagai guru bahasa, wartawan, sejarahwan, penterjemah dan sebagainya (Ismail Yusoff, 2008). Pengkaji sejarah berpendapat bahawa pemisahan antara Sastera Melayu Lama dengan Sastera Melayu Baru berlaku selepas tahun 1800, pada abad ke-19 iaitu setelah munculnya karya-karya Abdullah Munsyi yang membawa unsur-unsur baru dalam Sastera Melayu.
            Kejayaan Abdullah dalam bidang penulisan banyak didorong oleh faktor persekitaran seperti kehidupan keluarga, keadaan sosio-politik selain bakat semulajadi yang dimilikinya. Sebagai seorang yang lahir dalam keluarga elit yang mementingkan ilmu, beliau mempunyai imej yang tinggi di mata masyarakat. Hal ini disebabkan nenek dan ayahnya sangat rapat dengan bidang pendidikan yang kurang dititikberatkan oleh masyarakat pada zaman tersebut. Corak kehidupan dan gaya hidup bapanya telah merapatkan hubungannya dengan pihak Inggeris. Hal ini telah membolehkan Abdullah diberi kesempatan untuk menyertai rombongan ke Kelantan bagi mendapatkan kembali kapal dagang Singapura yang ditahan pada 1937.
Abdullah Munsyi telah menghasilkan banyak karya yang bermutu seperti Syair Singapura Terbakar (1830), Dawaiy- Kulub (1838), Kisah Pelayaran Abdullah ke Kelantan (1938), Kitab Adat Segala Raja-Raja Melayu dalam Segala Negeri (1838), Hikayat Abdullah bin Abdul Kadir (1849) dan Kisah Pelayaran Abdullah ke Juddah (1854). Beliau juga menghasilkan karya terjemahan Hikayat Pancatanderan dan menyunting Sejarah Melayu. Karya-karya beliau ada yang telah diterjemahkan ke dalam bahasa asing.
            Karya-karya yang telah dihasilkan oleh beliau membawa unsur-unsur pembaharuan dalam lapangan sastera Melayu. Dua buah karya agungnya iaitu Hikayat Abdullah dan Kisah Pelayaran Abdullah ke Kelantan merupakan cerminan kepada situasi yang berlaku dalam masyarakat. Abdullah melaporkan perkara yang benar-benar terjadi dan tidak memasukkan unsur khayalan. Hikayat Abdullah yang berbentuk autobiografi memuatkan pengalaman hidupnya bersama orang-orang Inggeris dan mengandungi kritikan terhadap orang Melayu, raja-raja Melayu dan undang-undang Timur yang sebelumnya tidak pernah disentuh oleh golongan penulis.
            Kisah Pelayaran Abdullah ke Kelantan pula dapat dianggap sebagai dokumentasi sejarah yang ditulis berdasarkan pemerhatian semasa. Beliau telah mengupas aspek politik, ekonomi, sosial dan kebudayaan masyarakat Melayu di Pahang, Kelantan dan Terengganu. Aspek yang mendapat perhatian di mata beliau ialah kemunduran orang-orang Melayu, soal pelacuran di Kelantan, kezaliman raja dan sebagainya.
            Beliau berpendapat kemunduran orang-orang Melayu berpunca daripada sikap raja dan golongan bangsawan yang mengambil kesempatan terhadap ketaatan rakyat kepada mereka. Di Kelantan, rakyat berfungsi untuk memberi khidmat kepada raja dan kerabatnya sahaja sehingga tiada masa untuk bekerja. Malah kadang-kadang harta yang dimiliki oleh mereka turut dirampas oleh raja. Di Terengganu, beliau mengkritik sistem perhambaan dan adat atau pantang larang yang dikenakan agar tidak menyamai golongan pemerintah. Namun, beliau berasa hairan kerana tiada pula adat yang melarang rakyatnya hidup dalam kedaifan dan kehinaan.

 Selain itu, beliau juga lantang mengkritik rakyat di Pahang yang malas bekerja sehingga keluasan kawasan yang dimiliki tidak dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya. Beliau juga berasa hairan kerana tiada guru yang dapat memahami maksud ayat yang diujarkan oleh mereka. Sikap orang Melayu yang ganjil pada pandangannya juga turut dikritik. Beliau mengecam orang Melayu yang malas berusaha, suka bersabung ayam, meletakkan tanggungjawab mencari nafkah di bahu perempuan dan suka memakan makanan yang tidak berkhasiat seperti pekasam, tempoyak, ikan asin, jering, petai dan lain-lain.

Raja Ali Haji

Raja Ali Haji

Latar belakang Raja Ali Haji

Nama penuhnya ialah Raja Ali Haji bin Raja Ahmad dan kadangkala dikenali sebagai Engku Haji Tua. Beliau berketurunan Daeng Bugis ataupun raja-raja Bugis dan dilahirkan di Pulau Penyengat, Riau pada tahun 1809. Beliau dibesarkan dalam kalangan bangsawan. Ketika berusia 11 tahun, Raja Ali Haji menunaikan fardhu haji bersama bapanya, Raja Ahmad dan tinggal di sana selama beberapa tahun. Setelah pulang ke Riau, beliau menjadi penasihat Yamtuan Muda Riau dalam bidang agama dan undang-undang. Ketika itu, Pulau Penyengat menjadi pusat kebudayaan Melayu dan pusat tumpuan ilmu pengetahuan, khususnya Islam. Beliau memiliki pengetahuan yang tinggi dalam bahasa Melayu dan Arab serta alim dalam hal ehwal agama Islam. Raja Ali Haji terkenal sebagai ahli tawarikh dan politik semasa hidupnya. Bakat-bakat ilmiah, sastera dan politik yang ada pada dirinya adalah diwarisi daripada ayahnya. Sekiranya mempunyai kelapangan, beliau akan mengarang buku dan antara anak muridnya yang terkenal termasuklah Yang Dipertuan Muda Riau sendiri dan Syed Syeikh al-Hadi dari Melaka (bapa novel Melayu). Beliau meninggal dunia pada tahun 1870.

Peranan dan sumbangan Raja Ali Haji

Raja Ali Haji muncul sebagai tokoh bahasa, kesusasteraan, sejarah, politik dan juga tokoh agama yang ulung pada zamannya (Mohd. Sharifudin Yusop dan Mohd. Lani Sobi, 1999). Sumbangan beliau terhadap persuratan Melayu amat penting. Daya kreativitinya dan kepekaannya terhadap permasalahan yang berlaku di sekelilingnya menjadikan beliau begitu masyhur. Dalam bidang agama, beliau menjadi guru kepada Yamtuan Muda Riau selain mengajarkan agama Islam kepada pembesar dan rakyat jelata. Beliau turut menghasilkan karya-karya berteraskan Islam seperti Gurindam Dua Belas, Syair Abdul Muluk, Syair Suluh Pegawai dan Syair Sinar Gemala Mustika Alam. Dalam bidang sejarah pula, beliau menghasilkan dua buah kitab sastera sejarah yang penting terutamanya bagi keturunan raja-raja Bugis iaitu Tuhfat al-Nafis dan Salasilah Melayu Bugis dan Sekalian Raja-rajanya. Sebagai tokoh bahasa, beliau menghasilkan pula Bustanul Katibin dan Kitab Pengetahuan Bahasa.
Ternyata Raja Ali Haji seorang tokoh yang tiada tolok banding jika diteliti karya-karyanya yang meliputi pelbagai bidang itu. Dalam bidang bahasa, beliaulah yang diketahui orang pertama yang menulis tentang tatabahasa bahasa Melayu dalam Bustanul Katibin dan cuba menyusun sebuah kamus Melayu melalui Kitab Pengetahuan Bahasa. Menurut Wan Samsuddin Mohd. Yusoff (1976), mengenai bukunya Tuhfatul Nafis, C. Hooykaas dan Winstedt bersependapat menyatakan bahawa sesudah sejarah Melayu, Tuhfatul Nafis dipandang sebagai sumber terpenting dalam pensejarahan Melayu. Dalam bidang sejarah, beliau berusaha membuat catatan sejarah yang lengkap tentang keturunan Raja-raja Melayu dan Bugis dalam bentuk penulisan kreatif yang terakam dalam Tuhfatul Nafis dan Salasilah Melayu Bugis dan Sekalian Raja-rajanya. Untuk pertama kalinya juga beliau menggarap penulisannya secara lebih realistik sekaligus mengurangkan unsur-unsur mitos, dongeng dan khayalan dalam penghasilan karya.

Walaupun terdapat pembaharuan-pembaharuan dalam hasil karangan beliau, Raja Ali Haji tetap dianggap pengarang klasik. Beliau bergaul dengan sarjana-sarjana dan pembesar-pembesar Barat, tetapi pengaruh mereka tidaklah besar. Dalam hal ini, Raja Ali Haji berbeza dengan Abdullah bin Abdul Kadir Munsyi, yang menurut R.Roolvink dalam Mohamad Daud Mohamad (1987) telah berada di perbatasan kebudayaan Timur dan Barat. Abdullah sudah keluar daripada lingkungan masyarakatnya sendiri walaupun tidak secara keseluruhan. Raja Ali Haji dapat menghargai nilai-nilai peradaban Barat, namun demikian beliau menganggap nilai-nilai Barat tidak sesuai dengan masyarakat Melayu. Pujangga ulung ini tetap berdiri teguh dalam lingkungan kebudayaan Melayu dan dengan keras mempertahankan nilai-nilainya.

Syeikh Abdul Samad al-Falambani

Ketokohan Syeikh Abdul Samad al-Falambani

Latar belakang Syeikh Abdul Samad al-Falambani

Syeikh Abdul Samad al-Falambani dilahirkan pada tahun 1704 Masihi bersamaan tahun 1116 Hijrah, di Palembang. Terdapat tiga versi tentang nama lengkap beliau iaitu Abdul Samad al-Jawi al-Falimbani (Ensiklopedia Islam), Abdul Samad bin Abdullah al-Jawi al-Falimbani (sumber-sumber Melayu) dan versi terakhir mengatakan nama lengkap beliau ialah Sayyid Abdul al-Samad bin Abdul Rahman al-Jawi (sumber-sumber Arab). Melihat kepada susur galur keturunan beliau, Syeikh Abdul Samad berasal daripada keturunan Arab sebelah bapa, iaitu Syeikh Abdul Jalil bin Syeikh Abdul Wahhab bin Syeikh Ahmad Al-Mahdani. Ayah beliau merupakan ulama yang berasal dari Yaman yang dilantik menjadi Mufti negeri Kedah pada awal abad ke-18. Ibunya pula, Radin Rianti, ialah wanita Palembang yang diperisterikan oleh Syeikh Abdul Jalil selepas menikahi Wan Zainab, puteri Dato’ Sri Maharaja Dewa di Kedah.
Syeikh Abdul Samad menerima pendidikan asas daripada ayahnya sendiri di Kedah. Setelah itu, Syeikh Abdul Jalil menghantar kesemua anaknya untuk mendalami ilmu di pondok di daerah Patani. Pada waktu itu, hanya Patani menjadi tempat menimba ilmu-ilmu keislaman sistem pondok secara lebih mendalam. Antara gurunya di Patani ialah Syeikh Abdur Rahman bin Abdul Mubin Pauh Bok. Beliau juga turut mempelajari ilmu sufi daripada Syeikh Muhammad bin Samman di samping mendalami kitab-kitab tasawuf. Untuk bidang tasawuf, beliau berguru pula dengan Syeikh Abdul Rauf Singkel dan Syamsuddin al-Sumaterani yang masing-masing berasal dari Acheh. Beliau menjadi ulama yang memiliki kepakaran dan keistimewaan dalam cabang ilmu tasawuf kerana ilmu tersebut telah ditimba sejak kecil lagi.
Bapa Syeikh Abdul Samad menghantar beliau ke Tanah Arab, iaitu Mekah dan Madinah, untuk membolehkannya mendalami ilmu agama Islam. Antara teman seperguruan beliau sewaktu menuntut ilmu di sana ialah Muhammad Arsyad al-Banjari, Abdul Wahhab Bugis, Abdul Rahman al-Batawi dan Daud al-Fatani yang kesemuanya menjadi ulama Nusantara yang terkenal. Walaupun tinggal di Mekah, beliau tidak pernah melupakan negeri leluhurnya, Palembang, dan sentiasa memberikan perhatian besar terhadap perkembangan sosial, politik dan keagamaan di Nusantara. 

Peranan dan sumbangan Syeikh Abdul Samad al-Falambani

Hasil tulisan Syeikh al-Falimbani banyak menyeru umat Islam berjihad melawan penjajah Eropah yang ketika itu menjajah kawasan Nusantara. Beliau turut menyebarkan ajaran-ajaran sufisme selain berperanan aktif dalam menyelesaikan dua persoalan pokok di Nusantara iaitu dakwah Islamiyah dan kolonialisme Barat. Menerusi dakwah Islamiyah, beliau memberi peringatan kepada masyarakat agar tidak tejebak dengan ajaran-ajaran sesat yang menyimpang daripada ajaran tasawuf sehingga mengabaikan syariat. Dalam menangani kolonialisme Barat pula, beliau menghasilkan kitab Nasihah al-Muslimi wa Tazkirah al-Mu’min fi Fadail Jihad fi Sabilillah demi meniupkan semangat jihad kepada umat Islam di seluruh dunia.

Beliau adalah antara tokoh yang paling menonjol dalam bidang tasawuf dengan dua buah karyanya yang terkenal dan masih ada sehingga kini, iaitu Hidayatus Salikin dan Siyarus Salikin. Karya besar Sayr al-Salikin ila Ibadat Rabb al-‘Alamin yang siap dikarang di Taif pada 1778M memuatkan terjemahan Lubab Ihya’ Ulum al-Din karya Imam Al-Ghazali. Beliau juga menyajikan sistem ajaran tasawuf yang memusatkan kepada pencapaian makrifah kesufian melalui pembersihan batin dan penghayatan ibadah menurut syariat Islam. Sebuah lagi karya besar beliau, Hidayah al-Salikin fi Suluk Maslak al-Muttaqin, memperlihatkan transformasi para ulama abad ke-18 yang mengambil langkah kembali mengikuti tasawuf sunni al-Ghazali dan meninggalkan wahdatul wujud Ibn al-‘Arabi yang sangat berpengaruh di Acheh. Antara kitab karangannya yang lain ialah Zahratul Murid fi Bayani Kalimatit Tauhid 1178 H/1764 M, Risalah Pada Menyatakan Sebab Yang Diharamkan Bagi Nikah 1179 H/1765 M, Al-‘Urwatul Wutsqa wa Silsiltu Waliyil Atqa, Ratib Sheikh ‘Abdus Shamad al-Falimbani, Nashihatul Muslimina wa Tazkiratul Mu’minina fi Fadhailil Jihadi wa Karaamatil Mujtahidina fi Sabilillah, Ar-Risalatu fi Kaifiyatir Ratib Lailatil Jum’ah, Mulhiqun fi Bayani Fawaidin Nafi’ah fi Jihadi fi Sabilillah, Zatul Muttaqin fi Tauhidi Rabbil ‘Alamin, ‘Ilmut Tasawuf, Mulkhishut Tuhbatil Mafdhah minar Rahmatil Mahdah ‘Alaihis Shalatu was Salam, Kitab Mi’raj 1201 H/1786 M, Anisul Muttaqin dan Puisi Kemenangan Kedah.

Syamsuddin al-Sumaterani

KETOKOHAN SYEIKH SYAMSUDDIN AL-SUMATERANI

LATAR BELAKANG
Syamsuddin al-Sumaterani ialah seorang ulama, penulis dan ahli tasawuf Indonesia. Nama sebenarnya ialah Syeikh Syamsuddin bin Abdullah as-Sumaterani. Beliau juga dikenali sebagai Syamsuddin Pasai. Menurut para sejarawan, penisbahan namanya dengan sebutan Sumaterani ataupun Pasai menjelaskan adanya dua kemungkinan. Kemungkinan pertama, orang tuanya adalah orang Pasai (Sumatera). Dengan demikian maka dapat dikatakan bahawa beliau dilahirkan dan dibesarkan di Pasai. Kemungkinan yang kedua pula ialah ulama terkemuka pada zamannya ini telah lama bermukim di Pasai. Beliau ialah pengikut mazhab Shafie dan membawa ajaran tasawuf Hamzah Fansuri. Shamsuddin juga tergolong sebagai ahli sufi yang mengamalkan ajaran Wahdatul Wujud atau Wahdat-al-Wujud. Meskipun Syamsuddin lebih dikenali berbanding daripada gurunya, tetapi tarikh lahir dan pendidikan awalnya masih tidak jelas. Menurut Ahmad Jelani Halimi (2008), dalam sebuah tulisan, Syamsuddin menyebut nama seorang syeikh iaitu Muhammad bin Fadl Allah dari Burhanapur. Oleh itu, dapatlah dikatakan bahawa Syamsuddin pernah menuntut ilmu di India.
            Sebagai seorang ulama, Syamsuddin mendapat tempat yang istimewa dalam kerajaan Aceh DarulSallam semenjak pemerintahan Sultan Alauddin Riayat Syah al-Mukammil (1588/9-1640 Masihi) sehingga ke zaman Sultan Iskandar Muda Mahkota Alam (1607-1636 Masihi). Dia bertugas di Istana Aceh selama lebih kurang 35 tahun. Di samping itu, dia dilantik sebagai ketua ulama seluruh Aceh. Menurut catatan Frederick de Hotman dalam bukunya Cort Verhael vant Wederratens is Fredeick de Hontman, tot Atchein (1603), Syeikh Syamsuddin al-Sumatrani ialah penasihat agung diraja. A. Hasjmy mengatakan bahawa Shamsuddin telah diangkat menjadi Kadhi Malik al-Adil kerajaan Acheh pada masa itu (1983). Walaubagaimanapun, T. Iskandar mengatakan bahawa Shamsuddin tidak pernah dilantik menjadi Kadhi Malik al-Adil sebaliknya kedudukan beliau di istana adalah lebih tinggi daripada pembesar-pembesar negara yang lain. Hal ini dapat dikesan melalui tulisan Nuruddin al- Raniri yang menyentuh mengenai kewafatan Shamsuddin bertepatan dengan kekalahan angkatan perang Acheh di Melaka.
            “Kemudian dari itu maka dititahkan Orang Kaya Maharaja Seri Maharaja dan Orang Kaya Laksamana menyerang Melaka, pada tatkala Hijrah 1038 tahun, tetapi tiada alah kerana berbantah antara dua orang panglima itu. Pada ketika itulah segala orang Islam banyak mati syahid. Syahadan pada masa itulah wafat Syeikh Shamsuddin ibn Abdullah as-Sumaterani, pada malam Isnin, dua belas haribulan Rejab, pada Hijrah 1039. Adalah syeikh itu alim pada segala ilmu, dan ialah yang termasyhur alimnya pada ilmu tasawuf, dan beberapa kitab ditaklifkannya.”
Selain itu, menurut T. Iskandar (1987) dalam Hikayat Acheh juga diberikan sedikit keterangan mengenai pendidikan  Sultan Iskandar Muda pada masa kecil yang disentuh melalui kehadiran Shamsuddin. Pada masa Perkasa Alam (Iskandar Muda) berumur 13 tahun, baginda telah tamat menuntut pelajaran bertangkis. Naskhah ini menyebut;
            “Maka pada ketika itu Syeikh Shamsuddin itulah dan segala pendeta dan segala syarif dan segala hulubalang yang bernama Seri Rama ada hadir menghadap Syah Alam maka membaca fatihah dan segala pendeta dan segala syarif mengatakan: “amin.”
Petikan tersebut jelas menunjukkan bahawa pada masa Iskandar Muda berusia 13 tahun, Syamsuddin sudah mempunyai kedudukan yang penting di istana Acheh. Hal ini berbeza dengan Hamzah Fansuri yang tidak pernah memegang jawatan semasa di Acheh. C.A.O. van Nieuwenhuyze mengatakan bahawa Syamsuddin di Acheh dapat disamakan dengan Faidli dan Abdul Fadl, dua orang penasihat Raja Moghol Akbar di India kerana istana Acheh pada masa itu menjadikan istana Raja-raja Moghol sebagai contoh bagi raja-raja di kepulauan Melayu ini. Oleh itu, ada pihak yang mendakwa Hikayat Acheh yang tidak diketahui pengarangnya sebagai karya tulisan Shamsuddin Pasai.

KARYA-KARYA SYAMSUDDIN AL-SUMATERANI
Seperti Hamzah Fansuri, Syamsuddin banyak menulis untuk menyampaikan ilmunya berkaitan wujudiah. Namun, kebanyakan kitab tulisannya dan Hamzah Fansuri telah dibakar. Kitab-kitab yang diketahui hasil tulisan Shamsuddin ialah seperti berikut:
i.                    Miratul Mukminin (Cermin Perbandingan Bagi Orang-orang Mukmin)
ii.                  Jauhar Haqaaiq (Permata Kebenaran)
iii.                Risalatul Baijin Mulahadhatil Muwahhiddin Alal Mulhidi fi Zikrillah (Tinjauan Ahli-ahli Tauhid Terhadap Orang-orang Yang Sesat Mengingati Allah)
iv.                Kitabul Harakah (Mengenai Ilmu Bahasa)
v.                  Nurul Daqaaiq (Cahaya yang Murni)
vi.                Miratul Iman (Cermin Keimanan)
vii.              Syarah Miratul Qulub (Uraian Tentang Cermin Segala Hati)
viii.            Kitab Tazyim
ix.                Syar’ul Ariffin ( Jalan Orang Arif Budiman)
x.                  Kitabul Ushulut Tahqiq ( Kitab Dasar-dasar Penguat)
xi.                Miratul Haqiqah (Cermin Hakikat)
xii.              Kitabul Martabah (Kitab Tentang Martabat Manusia)
xiii.            Risalatul Wahhab ( Risalah Tentang Maha pemberi)
xiv.            Miratul Muhaqqiqin (Cermin Para Ahli Pembukti)
xv.              Tanbihul’lah (Peringatan Allah)
xvi.            Syarah Ruba’i Hamzah Fansuri (Uraian dan tafsir tentang karya Hamzah Fansuri berjudul Ruba’i Fansuri)

SUMBANGANNYA DALAM AJARAN TASAWUF
Sebagai pendukung tarekat Wujudiyah, ajaran Syamsuddin berkisar kepada keesaan makhluk dengan Tuhan. Hal ini terbukti apabila banyak dalih yang diberinya bergantung kepada Hadith Kudsi yang diinterpretasikan mengikut pandangan mistik. Syamsuddin Sumaterani adalah salah seorang daripada empat ulama yang paling terkemuka di Acheh. 3 orang ulama yang lain ialah Hamzah Fansuri, Nuruddin al- Raniri dan Abdul Rauf Singkel.


            Perihal keintiman hubungannya dengan Nuruddin ar-Raniri, tidak diketahui secara pasti. Yang jelas adalah tujuh tahun setelah Syamsuddin Sumaterani wafat, Raniri memperoleh kedudukan seperti sebelumnya yang diperoleh Syamsuddin Sumaterani. Beliau diangkat menjadi mufti Kerajaan Aceh Darussalam pada tahun 1637 oleh Sultan Iskandar Tsani. Disebabkan fatwanya yang mengkafirkan fahaman wahdatul wujud Syamsuddin Sumaterani, maka para pengikut Hamzah Fansuri dan Syamsuddin Sumatrani dihukum oleh pihak penguasa dengan hukuman bunuh. Namun demikian, para pengikut fahaman Sumaterani itu ternyata tidak punah semuanya sebaliknya menjadi semakin teguh dan tersebar dalam kalangan rakyat.

            Pada sekitar tahun 1644 Raniri disingkirkan dari kedudukannya selaku mufti kerajaan Aceh Darussalam. Beliau pun terpaksa pulang ke Ranir, Gujarat. Sebagai penggantinya, Sultanah Tajul Alam Safiatuddin (1641-1675) kemudian mengamanahkan jabatan mufti kerajaan kepada Saifur Rijal. Saifur Rijal ialah seorang Minang yang juga penganut fahaman wahdatul wujud telah kembali ke Aceh selepas mendalami bidang agama di India. Dengan demikian, fahaman tasawuf Syamsuddin Sumaterani itu kembali mewarnai corak keislaman di Kerajaan Aceh Darussalam.